NS, Schiphol en KLM samen in HSL

Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat wil de openbare aanbesteding van het vervoer op de flitstrein naar Parijs afblazen. Reden is dat Frankrijk de eigen vervoersmarkt weigert open te stellen....

Vrijdag beslist het kabinet of de exploitatie van de hogesnelheidslijn-zuid definitief aan het Nederlandse samenwerkingsverband wordt gegund. De flitstrein moet juni 2005 gaan rijden. De vervoerder krijgt een vergunning voor vijftien jaar.

Het afblazen van de aanbesteding heeft volgens ambtenaren van Netelenbos geen juridische consequenties. De aanbesteding verkeert in de zogeheten nul-fase. Daarin kan de PvdA-minister nog alle kanten op. Zij heeft zich nergens aan gebonden, luidt het. De dertien geïnteresseerde bedrijven worden afgezegd.

Het samenwerkingsverband voor de exploitatie van de HSL-Zuid heeft zich de afgelopen maanden gevormd. NS, KLM en Schiphol hebben achter de schermen koortsachtig gewerkt om samen een aantrekkelijk bod te doen, nadat Netelenbos de voorbereidingen voor een internationale aanbesteding had gestart.

Die actie volgde op het stuklopen van onderhandelingen tussen Netelenbos en de Nederlandse Spoorwegen november vorig jaar. De PvdA-minister veegde het NS-bod van tafel met de woorden: 'Ze willen te veel en bieden te weinig'.

De NS wilde niet alleen het stuk van de lijn in Nederland rijden, maar ook het deel van de Belgische grens tot aan Brussel. Bovendien eiste de NS aansluitingen op het huidige 'kernnet' (intercitynet). Voor dat alles bood het bedrijf 2,8 miljard gulden. Volgens Netelenbos bleef daar na aftrek van overheidssubsidies slechts 1,8 miljard van over.

Zij opperde tijdens het einde van de strijd dat het aantrekkelijk zou zijn als meer Nederlandse vervoerspartijen, zoals KLM en Schiphol, samen met de NS de flitstrein zouden gaan rijden. Dat bracht de genoemde partijen op een idee.

Zij hebben alledrie een groot belang bij het buiten de deur houden van een buitenlandse vervoerder zoals de Franse SNCF of de Deutsche Bahn. De NS zou de boot missen op de hoofdader van het Nederlandse spoorwegennet.

Schiphol en KLM kunnen onrendabele vluchten op Brussel en Parijs schrappen. De drie bedrijven hadden ook al een bedrijf opgericht om de bagage van reizigers te transporteren die overstappen van vliegtuig op de HSL.

Hoe het voorstel van NS, KLM en Schiphol er precies uitziet is niet bekend. Het bod zou in ieder geval hoger zijn dan de 2,8 miljard die voormalig NS-baas Den Besten vorig jaar op tafel legde. Bovendien is het voor Netelenbos aantrekkelijk dat Schiphol en KLM belangen krijgen in treinvervoer. Dat is een milieuvriendelijk alternatief voor vliegverkeer.

ECB De Europese Centrale Bank (ECB) heeft haar eerste volle jaar afgesloten met een verlies van 247 miljoen euro (544 miljoen gulden). De financiering van het tekort komt voor het grootste deel ten laste van de deelnemende centrale banken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.