REPORTAGE

NS neemt nieuwe sprinters in gebruik, mét toilet

Woensdag reed de NS voor het eerst met het nieuwste type sprinter - de Flirt - op het spoor tussen Arnhem en Deurne. Makkelijke stoelen, oplaadpunten voor je telefoon én de toiletten zijn terug. De treinreiziger kan tevreden zijn. Maar er zijn ook klachten; want hoe krijg je de wc-deur eigenlijk open?

De nieuwe sprinter van NS op het centraal station van Arnhem.Beeld anp

Een jongetje kijkt naar de silhouetten van pelikanen en kippen die de muur van het toilet versieren. De deur, verpakt in Mondriaans meesterwerk Victory Boogie Woogie, sluit zich terwijl zijn moeder buiten de wacht houdt. Aan het extra grote treinraam glijdt het Brabantse landschap tussen Deurne en Eindhoven voorbij. De deur gaat weer open: het kind krijgt hem niet op slot. Uiteindelijk vinden moeder en zoon de knoppen voor de deurbediening onder de wasbak.

De jongen en zijn moeder zijn aan boord van een van de twintig nieuwe sprinters die woensdag debuteerden op het spoortraject Arnhem-Deurne. Uiteindelijk gaan er 58 van deze treinen, type Flirt (een afkorting van Flinker Leichter Innovativer Regionaltriebzug ofwel 'snelle, lichte, innovatieve regionale trein'), in Nederland rijden.

In vergelijking met de vorige serie sprinters van de NS zijn er tal van wijzigingen aangebracht, maar de aanwezigheid van toiletten is daarvan misschien de belangrijkste. In 2010 leidde het ontbreken van toiletten in de nieuwe Sprinter Lighttrains namelijk tot controverse. De NS had berekend dat de gemiddelde reis in deze trein negentien minuten duurde en concludeerde daarom dat toiletten dus niet noodzakelijk waren. De spoorvervoerder wilde van de sanitaire voorziening af, omdat die duur was in onderhoud en geregeld misbruikt werd door drugsgebruikers en zwartrijders.

Maar reizigers klaagden over de toiletloze treinen. Bij vertragingen of aanrijdingen staan treinen soms lang stil en dat bracht reizigers met een volle blaas in de problemen. Naar aanleiding van de klachten beloofde de NS daar bij nieuwe bestellingen rekening mee te houden.

'De mensen wilden hun toiletten terug, dus hebben we daaraan gehoor gegeven', zegt de president-directeur van de NS, Roger van Boxtel. De NS-topman reist woensdagochtend samen met andere NS-bestuurders met de volle trein mee om de eerste dag van de nieuwe sprinters mee te maken. Treinreiziger Steven van Stiphout is erg te spreken over de toiletten en over de nieuwe, grotere uitschuiftreden bij de ingangen. 'Ik denk dat dit met name voor mensen met kinderwagens of rolstoelen veel scheelt.

De wc's in de nieuwe sprinter zijn rolstoeltoegankelijk.Beeld anp

Wifi

Minder enthousiast is Van Stiphout over de internetverbinding. 'De website die ik probeerde te openen, laadde niet.' Inderdaad, ook bij het zoeken in een routeplanner-app eindigt de poging verbinding te maken met een foutmelding. 'De wifi van de NS is al langer heel slecht', zegt bestuurslid Michel Lintermans van reizigersorganisatie Rover na aankomst op station Deurne.

Lintermans is wel tevreden over andere wijzigingen die in de nieuwe treinen zijn aangebracht. 'We mochten aangeven wat wij erin wilden hebben - makkelijke stoelen, toiletten, wifi, oplaadpunten, usb-aansluitingen - en het lijkt erop dat de NS heeft geluisterd.'

Een groepje meisjes poseert in de trein voor een selfie. De 73-jarige Leo Tillmanns, gezeten in het gangpad op een rollator, kijkt lachend toe. 'Ik vind de Mondriaan-look wel leuk, maar de verhogingen in het gangpad zijn lastig voor invaliden, net als het opstapje bij de gehandicaptenzitplaatsen'. Hij wijst naar zijn vrouw die op zo'n verhoogde stoel zit en die de kritiek van haar man beaamt.

Roger van Boxtel relativeert sommige klachten: 'De wifi wordt steeds beter.' De directeur Reizigers van de NS, Marjan Rintel, hoopt dat passagiers uiteindelijk wennen aan de onlogische wc-deurbediening. 'Misschien gaan we een korte uitleg op de tv-schermen in de trein vertonen.'

Interieur van de nieuwe Sprinters van de NS.Beeld anp
Het interieur van de eerste klas.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden