'NS manipuleert met cijfers'

Reizigersvereniging Rover verwijt de NS te manipuleren met de punctualiteitscijfers. Ook is de vereniging verbijsterd over het feit dat de NS de belangrijkste cijfers uit zijn klantenonderzoek onder de pet houdt....

Van onze verslaggever Harry van Gelder

'We vinden het een grof schandaal dat de NS niet meer weergeeft wat klanten vinden van de verhouding tussen de prijs en de kwaliteit. Waarom wordt dit de reizigers onthouden? Wij weten het wel, omdat dit cijfer dik onvoldoende is', meldt de woordvoerder van Rover.

De NS publiceert dit cijfer al tijden niet meer op de eigen website, maar speelde het tot nu toe wel door aan de klantenorganisaties. Sinds het laatste kwartaal van 2004 scoort NS altijd een 5,3.

Een NS-woordvoerder ontkent dat de prijs-kwaliteitsnorm een belangrijk gegeven is. 'Veel klanten zijn tevreden over ons product maar willen toch lagere tarieven, terwijl onze tarieven objectief gezien al laag zijn.'

Volgens Rover wil de NS dolgraag de boodschap uitdragen dat het goed gaat met het treinbedrijf. 'Maar dat is niet zo. Reizigers zijn ontevreden. De NS liegt er liever op los dan de waarheid openbaar te maken.'

De kritiek van Rover komt na de bekendmaking, eind vorige week, van goede punctualiteitscijfers van de NS. In de eerste drie maanden van dit jaar reed 86,4 procent van de treinen op tijd. De NS voldoet met dit cijfer aan de prestatienorm van 86 procent die is afgesproken met het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Rover spreekt echter van 'maling'-punctualiteit, 'omdat de NS zijn omgeving in de maling neemt en maling heeft aan zijn klanten.'

De NS zou volgens Rover twijfelachtige trucs toepassen om te voldoen aan de eisen van het ministerie van Verkeer. 'Op papier rijdt de trein beter op tijd, maar de reiziger heeft het nakijken', zegt de Rover-woordvoerder.

Rover noemt bijvoorbeeld het verdwijnen van de overstap in de dienstregeling op het traject Zwolle/Nijmegen/Roermond. De overstap in Nijmegen is verdwenen, omdat de trein naar Roermond een paar minuten eerder vertrekt. 'Gevolg: extra rijtijd tussen Nijmegen en Roermond.'

'Een schande', aldus Rover: 'Het steunt ons in onze opvatting dat je moet kijken naar de punctualiteit van reizigers in plaats van naar de punctualiteit van de treinen.'

Een NS-woordvoerder zegt dat de NS helemaal geen trucs toepast om treinen op tijd te laten rijden. De opvattingen van Rover noemt hij 'klinkklare nonsens'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden