NS krijgen er nog eens drie concurrenten bij

De Nederlandse Spoorwegen moeten dit jaar nog meer concurrenten naast zich dulden. Twee Nederlandse bedrijven en een Duits bedrijf kondigden vrijdag aan met goederentreinen te willen rijden over NS-spoor....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Afvaltransportcombinatie A.C.T.S. is van plan eind dit jaar afval te gaan vervoeren van de Randstad naar het noorden van Nederland. Nu is het bedrijf nog klant van de NS voor achthonderdduizend ton afval per jaar.

Het bedrijf, een samenwerkingsverband van afvalverwerkers BFI, VAM en Afval Verwerking Rijnmond, zegt al erkend te zijn door het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Volgens directeur J. Hoekwater is het wachten slechts op een veiligheidstest van Nedrail, de beheerder van het spoor. 'De volgende stap is locomotieven kopen of huren', zei hij gisteravond in het televisieprogramma Netwerk.

Ook het bedrijf Short Lines uit Rotterdam wil over een halfjaar gaan rijden met eigen treinen en mikt op het traject Rotterdam, Leeuwarden, Veendam en Venlo. Short Lines zegt het werk 30 tot 40 procent goedkoper te kunnen doen dan de NS en is daarom eveneens van plan enkele opgeheven lijnen te heropenen.

Derde nieuwkomer is het Duitse Bentheimer Eisenbahn. Dat particuliere maatschappijtje onderhoudt sinds 1910 een verbinding tussen het Ruhrgebied in Duitsland en Coevorden, maar wil nu doorrijden naar Rotterdam. De bedoeling is om drie treinen per dag te laten rijden over bestaand spoor.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden