NS kampt ook met vertragingen bij verwerken jaarkaart

Volgens de NS gaat het steeds beter met de afhandeling van de klachten van reizigers. Maar deze rubriek hoeft zich voorlopig nog geen zorgen te maken....

Zo kreeg Mirjam Snel op 20 januari dit jaar een brief van de NS waarin haar gevraagd werd binnen een week het volledige bedrag voor een jaarabonnement eerste klas te betalen. Zo niet, dan was de kans groot dat zij haar nieuwe jaarkaart niet voor het aflopen van haar abonnement op 7 februari 2000 zou ontvangen.

Ook al heet je Snel, zeven dagen om zevenduizend gulden over te maken is te krap. Dus verschoven de spoorwegen doodleuk de ingangsdatum van haar abonnement naar 14 juli (!) 2000, ruim vijf maanden later.

Snel reageerde woedend. Ze reist elke dag van haar woonplaats Arnhem naar haar werk in Gouda. Tot 14 juli moet ze nu dus elke dag een los kaartje kopen. Haar werkgever betaalt weliswaar, maar toch.

Ze schreef dus een brief op poten. Maar de spoorwegen bleken onvermurwbaar. De jaarkaart kon echt niet eerder ingaan en van geld teruggeven was geen sprake.

De problemen ontstonden vorig jaar, toen de NS het betalen van abonnementen aan het stationsloket afschafte. De reiziger wordt nu verplicht het bedrag giraal over te maken.

Reizigersvereniging Rover krijgt daar geregeld klachten over. 'We hebben er net weer één binnen. Bij een passagier uit Amstelveen duurde het twee weken voor het geld bij de NS terechtkwam: Daardoor ging het jaarabonnement een week te laat in.'

Maar behalve trage banken is ook de verwerking door de NS zelf niet razendsnel. NS zegt voor een aanvraag voor een jaarkaart vier weken nodig te hebben en voor een verlenging tweeëneenhalve maand. Snel begrijpt niet dat dit zo lang moet duren. 'De NS verdient op deze wijze onterecht geld', vindt ze.

NS vindt dat zelf uiteindelijk ook, of de spoorwegen zijn hevig geschrokken van de assertiviteit van Snel. Kort na haar boze brief aan deze rubriek, krabbelt de NS terug. De jaarkaart kan wel degelijk eerder ingaan en het vergoeden van de extra kosten is ook geen probleem meer.

Gaat deze rubriek zich tóch een beetje zorgen maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden