NS en ProRail vechten ruzie uit bij NMa

De Nederlandse Spoorwegen klagen spoorbeheerder ProRail aan bij de vervoerskamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). De NS dient twee klachten in....

De NS is ontevreden over de nieuwe dienstregeling die ProRail aanbiedt. In de randen van de nacht mag de NS minder treinen rijden dan ze zou willen. Volgens de NS vervallen wekelijks 120 treinritten omdat ProRail tijd nodig zegt te hebben voor onderhoud aan het spoor. De vervoerder wil via de NMa afdwingen dat de procedures voor de capaciteitsverdeling door ProRail worden aangepast. ‘Eén van de partijen die ProRail-capaciteit claimt, is ProRail zelf. Dat kan natuurlijk niet’, zegt een NS-woordvoerder.

Reizigersvereniging Rover sluit zich hierbij aan. Het schrappen van vroege en late treinen in de nieuwe dienstregeling is Rover een doorn in het oog. ‘Deze treinen kunnen op sommige dagen niet meer rijden door het onderhoud. Rover wil dat dit schema opnieuw wordt bekeken omdat niet vaststaat dat al het mogelijke is gedaan om de nadelige gevolgen voor de reizigers te beperken’.

Zowel de NS als Rover willen niet dat ProRail minder onderhoud pleegt aan het spoor, maar willen dat ProRail dit efficiënter doet door bijvoorbeeld meer ’s nachts te werken, of minder tijd te gebruiken.

De tweede klacht van de NS gaat over de door ProRail opgelegde verhoging van de tarieven voor het spoor met 28,6 miljoen euro. Dit jaar betaalde NS 146 miljoen euro en dat bedrag zou op basis van afspraken uit het verleden in 2008 omhoog gaan naar 151 miljoen euro. Door deze tariefverhoging van 20 procent zouden de kosten voor het gebruik van het spoor volgend jaar oplopen tot bijna 180 miljoen, aldus de NS. Een woordvoerder noemt deze tariefsverhoging ‘onacceptabel’. Volgens ProRail is de kostenstijging het gevolg van wensen van de NS: ‘We hebben maanden geleden laten weten wat de meerkosten zijn.’

Spoorvervoerder Arriva weigert het contract met ProRail te tekenen voor het vervoer tussen Groningen en Leeuwarden. Een Arriva-woordvoerster meldt dat Arriva allerlei verplichtingen heeft voor het vervoer van reizigers, maar dat ProRail alleen een ‘inspanningsverplichting’ kent. Volgens ProRail zijn er in de contracten fouten gemaakt die snel hersteld zullen worden.

Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.