NS en ProRail: in 2017 rijdt eerste trein met frequentie van metro

Op het spoortraject Eindhoven-Utrecht-Amsterdam groeit volgens de NS de 'reizigersvraag' sneller dan het spoorbedrijf nu aankan. De reiziger op dat traject, vertrouwd met overvolle treinen, moet nog even doorbijten maar vanaf december 2017 is het feest. Op vertrekborden kijken hoeft dan niet meer, apps raadplegen evenmin: er is op dat traject, in beide richtingen, zes keer per uur een intercity op komst.

Het traject Amsterdam-Utrecht-Eindhoven: zes keer per uur een intercity. Beeld anp

Nu negen dagen werken aan het spoor van Utrecht CS, het belangrijkste station van het land, rimpelloos zijn verlopen durfden NS en spoorbeheerder ProRail het maandag aan: een datum noemen waarop het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) daadwerkelijk ingaat.

Meer treinen

Bij de aanvang van de nieuwe dienstregeling in december 2017 gaan op bepaalde spoortrajecten treinen met een metro-achtige frequentie rijden. Op de eerdergenoemde 'A2-corridor' dus (intercitys) en ook op het korte traject Utrecht-Houten Castellum (sprinters), die laatste alleen in 'de brede spits'.

Op het traject Nijmegen-Utrecht-Amsterdam/Schiphol gaat de intercityfrequentie ook omhoog: naar vier keer per uur. Op termijn is het de bedoeling dat PHS verder worden uitgerold, zeker op alle belangrijke trajecten in de Randstad. 'Spoorboekloos' rijden moet de norm worden.

Spoorbeheerder ProRail is al jaren aan het werk om de spoorinfrastructuur tussen Eindhoven en Amsterdam af te stemmen op het gebruik door nog meer treinen. Nederland heeft al een van de drukst bereden spoornetten van de wereld, de ambitie is om nog veel meer treinen dagelijks te laten rijden. 'Dat is een enorme opgave', zegt de woordvoerster van de NS. 'Alles moet maar net passen.' Zo rijden op (delen van) het traject Eindhoven-Utrecht-Amsterdam ook veel sprinters en blijven daarop ook goederentreinen rijden.

Opvoeren voltage

Het belangrijkste werk aan het spoor zelf, om al dat drukke verkeer mogelijk te maken, is eind dit jaar afgerond, zo verwacht ProRail. Dan zijn bij Utrecht Centraal (nagenoeg) alle wissels weggehaald en kunnen treinen én sneller én met hogere frequentie dat station aandoen. Eind mei liepen werkzaamheden bij Utrecht Centraal nog uit, met chaos op het spoor tot gevolg, maar een recente, vitale operatie (negen dagen achtereen, waardoor er minder intercitys reden) is zonder incidenten verlopen.

'Daarom durven wij nu de datum van ingang van PHS met de reizigers te communiceren', herhaalt de woordvoerster van de NS nog maar eens. Volgens ProRail moet er nog veel gebeuren willen ook treinreizigers op andere trajecten gaan profiteren van 'spoorboekloos' rijden. Bijvoorbeeld het opvoeren van het voltage van de bovenleiding. 'Als we van 1500 KV naar 3000 KV gaan kunnen treinen sneller optrekken en ook dichter op elkaar rijden', weet de woordvoerder van de spoorbeheerder.

Alle vervoersbedrijven die met het spoor te maken hebben dringen bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan op investeringen in het verhogen van de spanning op de bovenleiding.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden