NS en Prorail hebben de storm doorstaan, maar lang niet alles ging goed

Als zelfs de doorgaans zo kritische reizigersvereniging de loftrompet laat schallen, wat zegt dat dan over de manier waarop de NS en Prorail zijn omgesprongen met de storm van donderdag? 'Dat ze hun werk gewoon goed hebben gedaan', concludeert de woordvoerder van Rover.

Gestrande reizigers op Utrecht Centraal. Beeld anp

Het is acceptabel hoe het is gegaan met de storm...

Veel betrokkenen zijn voorzichtig optimistisch over de prestaties van de NS, Prorail en Rijkswaterstaat. Treinreizigers klaagden wel, maar waren inventief genoeg om een manier te vinden om thuis te komen: bijvoorbeeld via de hashtag #stormpoolen. Toch bleef de felste kritiek uit. De NS en Prorail kijken in grote lijnen tevreden terug op de manier waarop ze de stormperikelen hebben afgehandeld.

Door zo vlot en resoluut in te grijpen, konden ze voorkomen dat treinreizigers nog dagenlang de naweeën van de storm zouden voelen. En was er genoeg tijd om per dieseltrein te inventariseren waar het spoor onbegaanbaar was geworden en plastic zakken in de bovenleiding vastklitten. Tot diep in de nacht werd er volgens Prorail gewerkt om de 344 incidenten te verhelpen - 97 bomen werden van het spoor verwijderd, op 34 plekken moest de bovenleiding worden gerepareerd. Het heeft gewerkt, constateerde ook Rover een dag later: 'Er waren maar op drie trajecten problemen.' Vrijdagmiddag om half één reed 93 procent van de treinen op tijd, meldde een woordvoerder van Prorail. 'Dat zijn gewoon heel goede cijfers.'

Bij de NS vinden ze niet dat ze door de storm zijn overvallen. 'We hadden al de nodige voorzorgsmaatregelen genomen, zoals een aangepaste dienstregeling. Maar de intensiteit van de storm liet zich niet voorspellen. Het KNMI schaalde zelf ook op naar code rood. Wat de weerbureaus niet kunnen, kunnen wij ook niet.'

Populaire opties die de reiziger konden ontzien, waren er niet, benadrukken ze bij zowel de NS als Prorail. De NS-woordvoerder: 'Het was onverantwoord door te blijven rijden. De ene na de andere storing kwam bij ons binnen, de bovenleiding schudde, er vielen bomen op het spoor. Je moet kunnen instaan voor de veiligheid van reizigers en collega's, dat is het allerbelangrijkste.' De veiligheid op het spoor weegt nu eenmaal zwaarder dan koste wat kost alle reizigers thuis te willen brengen. Al willen ze bij de NS en Prorail pertinent niet van overmacht spreken. 'We voelen ons verantwoordelijk, zeker ook voor de mensen die niet thuis konden komen', zegt de NS-woordvoerder.

Dat mensen wel hun eigen bed wisten te bereiken, was vooral aan de zelfredzaamheid van de reizigers te danken. De NS had aangeraden alternatieve manieren van vervoer te zoeken, pas laat op de avond werd besloten bussen in te zetten. 'Nee, het is niet fraai om zoiets te moeten zeggen. Maar het is wel het eerlijkste advies dat je kunt geven.'

Was het geen optie om alle reizigers per bus te vervoeren? Onmogelijk, zegt de woordvoerder. Volgens hem staat een volle intercity gelijk aan ongeveer twintig touringcars. 'Vanaf Utrecht Centraal vertrekken zo'n vijftig tot zestig intercity's per uur. Dat kun je onmogelijk met bussen opvangen.'

 123 touringcars

Personenvervoerder Jan de Wit Group, dat de inzet van touringcars voor de NS in het westen van hetland regelt, zette donderdag 123 touringcars in. In een bus passen vijftig mensen. Het gingvoornamelijk om de evacuatie van reizigers uit gestrande treinen. Het overnemen van uitgevallentreinen moest worden gestaakt vanwege het weer.

...Maar lang niet alles ging goed

Naast alle complimenten vielen er de nodige wanklanken. Die betroffen vooral de informatievoorziening: ook de NS erkennen dat dit de volgende keer beter moet. Websites gaven doodleuk aan dat de trein wel reed, medewerkers op stations wisten soms van niets. Daar zit 'ruimte voor verbetering', erkent een woordvoerder: 'Treinen die niet rijden, dat is niet iets dat je wilt horen als reiziger.'

Ook op de weg kan het beter, zo is gebleken. Zo bereikten code rood en de bijbehorende waarschuwingen lang niet alle buitenlandse vrachtwagenchauffeurs, die hun lading met alle gevaar van dien over de weg bleven sturen. Transportverzekeraar TVM oppert daarom om de waarschuwingen op de matrixborden voortaan in het Engels te vertonen. Stormpictogrammen aan de grensovergang kunnen volgens de ANWB ook een optie zijn.

Elf jaar geleden, nadat storm Kyrill vijftig vrachtwagens omver blies, pleitte de ANWB er ook al voor: zeker de lege vrachtwagens zouden de weg niet op mogen bij code rood. Ook vakbond CNV Vakmensen pleit voor zo'n rijverbod. De overheid deed nooit iets met die oproep, constateert manager verkeersinformatie Arnoud Broekhuis van de ANWB. 'Natuurlijk, het is makkelijk gezegd. Maar de minister heeft laten weten in gesprek te willen over de gebeurtenissen van donderdag. En laten we wel zijn, code rood geef je niet voor niets af.'


Terugblik op een stormachtige dag die voor zeker 90 miljoen euro schade zorgde

De zware westerstorm die gisteren over het land raasde, heeft voor zo'n 90 miljoen euro schade aangericht. Dat blijkt uit een eerste schatting van het Verbond van Verzekeraars.

Code rood is nog niet afgegeven of de chaos breekt uit - kwam waarschuwing KNMI te laat?
Het KNMI had de storm die donderdag over het land raasde al dagen zien aankomen. Maar dat die zo krachtig zou worden - zeker twee doden, het verkeer grotendeels plat en naar schatting 90 miljoen euro schade - zagen de meteorologen pas laat. Te laat?

Cancelled, cancelled, cancelled
Ontmoedigd kijken de reizigers donderdagavond naar de weinig opbeurende boodschappen op de schermen op Utrecht Centraal. Hoe is het mogelijk dat het spoornet in Nederland bij elke afwijkende weersomstandigheid volledig platligt, vragen de gestrande reizigers zich af.

Teruglezen - Dit was de westerstorm die Nederland platlegde: twee doden, 90 miljoen schade
De zware westerstorm die donderdag over Nederland raasde, heeft ten minste twee levens geëist en op veel plaatsen in het land voor overlast en ongelukken gezorgd. Hier zetten we de gevolgen van de storm op een rij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden