NS eist verkeersleiding ook terug van ProRail

UTRECHT - De NS ligt op ramkoers met spoorbeheerder ProRail. NS-topman Bert Meerstadt wil de volledige controle over de railverkeersleiding terug. Hij zal zich daartoe wenden tot de Tweede Kamer. Eind december schopte Meerstadt ProRail al tegen de schenen toen hij zei dat de NS zelf de reizigersinformatie weer wil verzorgen.

De reizigersinformatie en de dagelijkse regeling van het treinverkeer vallen sinds 2002 onder spoorbeheerder ProRail, maar de NS vindt dat deze constructie in de praktijk niet goed werkt. Meerstadt stelt dat de recente winterperikelen grotendeels te wijten zijn aan een omslachtige organisatiestructuur. Die wil hij nu veranderen, zo verklaarde hij donderdagavond op een nieuwjaarsreceptie tegen de Volkskrant.

Kamercommissie
De president-directeur van de NS moet donderdag in Den Haag verschijnen voor de Kamercommissie Infrastructuur. Die houdt dan een hoorzitting over de winterproblematiek op het spoor. Meerstadt wordt tegelijk met zijn ProRail-collega Bert Klerk als eerste gehoord.
Meerstadts boodschap aan de Kamer zal zijn, zo zei hij, dat het een grote fout is geweest de Verkeersleiding bij de NS weg te halen. Het opknippen van het voormalige overheidsinstituut heeft volgens hem tot grote inefficiëntie geleid. De NS gaat over de dienstregeling, maar ProRail laat de treinen rijden. De NS bepaalt welke informatie er op de stations omgeroepen wordt, maar de omroepers zitten bij ProRail. ProRail moet de treinen omleiden bij storingen op het spoor, maar de treinstellen en het personeel die daarvoor nodig zijn vallen onder de NS.

De ingewikkelde communicatie over en weer en het wederzijds wachten op instructies heeft bij calamiteiten een verlammende werking, constateert Meerstadt. Het is volgens hem de belangrijkste oorzaak van het feit dat reizigers tijdens de winterse dagen in december niet goed werden geïnformeerd.

ProRail en NS hebben dit probleem al eerder onderkend. Om het te ondervangen hebben ze in het najaar het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) geopend in Utrecht. Kennelijk gaat dit Meerstadt niet ver genoeg.

Vakbonden
Meerstadts voorstel kan vermoedelijk rekenen op steun van de vakbonden en een groot deel van het Verkeersleidingspersoneel. De reactie van ProRail op de ambities van de NS luidde vrijdag: 'Wij nemen dit voor kennisgeving aan.'

Een woordvoerder van de NS ontkende gisteren, na lezing van dit artikel, dat Meerstadt bovenstaande uitspraken zou hebben gedaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.