NS dreigt met afbraakbeleid tweede KLM te worden

De NS is bezig een tweede KLM te worden. In navolging van de nationale luchtvaartmaatschappij lijkt ook de nationale spoorvervoerder doende zichzelf te ontmantelen en in de uitverkoop te gooien.

De vernieuwde stationshal van Utrecht Centraal. Beeld ANP

Deze noodkreet komt niet van Rover of een boze passagier die wegens een seinstoring een uur heeft staan te kleumen op een leeg station Santpoort-Noord, maar van de Ondernemingsraad (OR) en van de vakbonden.

Volgens de OR voert de NS een afbraakbeleid door niet mee te dingen naar regionale concessies en bovendien zijn winkelactiviteiten op de stations af te bouwen. Vorige week ontving de OR een adviesaanvraag voor de verkoop van vrijwel alle winkels en restaurants van de NS op de stations. De directie liet bovendien weten dat zij niet van plan is mee te dingen naar een nieuwe concessie voor het spoorvervoer in de provincies Friesland en Groningen.

Politieke druk

Over beide ontwikkelingen is het medezeggenschapsorgaan zeer verbolgen. De NS heeft ervoor gekozen zich toe te leggen op het spoorvervoer op het hoofdrailnet in Nederland. 'Steeds meer lijkt duidelijk te worden dat de directie van NS onder druk van de politiek kiest voor afbouw van zijn activiteiten in Nederland', zegt OR-voorzitter Gerard Wold.

De FNV stelt dat Nederland eigenlijk een veel te klein land is en een veel te druk bereden spoor heeft om dit op te splitsen voor verschillende marktpartijen. De bond oppert daarbij dat de NS het geld dat wordt verdiend met de drukke trajecten en de winkels op het station - de meest winstgevende tak van de NS - beter zou kunnen investeren in verlieslatende trajecten. 'Hierdoor blijft ook het achterland bereikbaar met het openbaar vervoer.'

Dat de NS zich voorlopig concentreert op het hoofdrailnet en de regio even links laat liggen, is volgens het bedrijf een bewuste keuze waarvan de reiziger nu al profiteert. 'Afgelopen jaar is de klanttevredenheid gestegen en kwamen meer reizigers op tijd.'

Maar de OR en vakbonden vrezen voor het lot van de vierduizend werknemers die nu bij de NS in dienst zijn en in de toekomst bij een nieuwe baas aan de slag moeten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden