NS-dochter: spoor beter benutten

Minister Netelenbos van Verkeer gaat de plannen van Railinfrabeheer om het spoor beter te benutten grondig bestuderen. 'We gaan goed kijken of er geen adders onder het gras zitten', zei de minister zondag in het televisie-programma Buitenhof....

Railinfrabeheer, een dochter van de NS die verantwoordelijk is voor het onderhoud en de aanleg van het spoor, heeft Netelenbos drie scenario's voorgelegd om het aantal reizigers de komende tien jaar fors te laten groeien.

Het onderhoudsbedrijf wil dat de minister afziet van de Hanzelijn tussen Lelystad en Groningen omdat het geld beter kan worden besteed in de drukke Randstad. Netelenbos gaf zondag echter al te kennen daar weinig voor te voelen. 'Ook de provincie heeft recht op goed openbaar vervoer.'

In het duurste scenario (aanleg van inhaalsporen, een hogere netspanning en betere stations) kan volgens Railinfra in 2010 driekwart meer reizigers worden vervoerd. Om dat te bereiken moet de overheid flink extra in de buidel tasten en de komende tien jaar zes miljard gulden extra in het openbaar vervoer investeren. Dat bedrag komt bovenop de 26 miljard gulden, die Netelenbos onlangs al toezegde.

Toch stelt Railinfra: 'Wij willen geen hand ophouden voor centjes. Daarom hebben we drie scenario's. Hoe meer geld je uittrekt, hoe meer passagiers je kan vervoeren.' In het basisscenario dat twee miljard extra kost, verwacht Railinfra een groei van 50 procent treinreizigers. Dat past precies in het streven van het reizigersbedrijf van de NS. NSR wil op het kernnet (de intercity's en bijbehorende stoptreinen) dezelfde groei halen. Railinfrabeheer stelt ook voor te investeren in beter en vooral stiller materieel. 'De milieukosten gieren uit de hand. Elke gulden die we in stillere treinen stoppen, staat gelijk aan drie gulden aan geluidsschermen.'

De plannen van Railinfra komen nu naar buiten omdat het kabinet binnenkort moet beslissen over de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening en het Nationaal Verkeer- en Vervoerplan. Onlangs kwam Railned, een andere NS-dochter, met een ander voorstel om het spoor beter te benutten. Railned wil de snelheid van de snelle intercity's en trage goederentreinen beter op elkaar afstemmen. Het reizigersbedrijf van de NS verzet zich daar fel tegen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden