'NS-directie was niet op de hoogte van zorgen Fyra'

De NS-directie was bij de aanvang van de dienstregeling met de Fyra niet op de hoogte van de zorgen die leefden bij eigen medewerkers en spoorbeheerder ProRail. 'Voor ons waren er geen signalen of rode vlaggen dat we niet zouden kunnen beginnen.'

Merel van Vroonhoven, voormalig directielid van de NS, verschijnt voor de parlementaire enquetecommissie Fyra Beeld anp

Dit zegt voormalig NS-directielid Merel van Vroonhoven tijdens haar verhoor voor de parlementaire enquêtecommissie Fyra. Uit het verhoor doemt het beeld op van een NS-directie die onvoldoende in staat is de regie te voeren over de talloze NS-dochters die de exploitatie van de hogesnelheidslijn samen tot een goed einde te brengen.

Voor het welslagen van het project moesten onder meer HSA (de NS-dochter belast met de exploitatie van de hogesnelheidslijn) NSFSC (de NS-dochter belast met de aanschaf van de treinen) en NedTrain (de NS-dochter belast met het onderhoud van de treinen) nauw samenwerken. Van Vroonhoven erkent dat de verschillende NS-dochters 'door contracten uit het verleden' soms tegengestelde belangen hadden.

De directeuren van alle betrokken NS-dochters zouden het besluit om in december 2012 te starten met de dienstregeling 'verantwoord' hebben geacht. Van Vroonhoven: 'We wisten dat het zwaar zou worden, maar er waren voldoende mitigerende maatregelen genomen.'

Reconstructie

Wat weten we al over het Fyra-debacle en op welke vragen moet de enquêtecommissie nog antwoord geven? Lees het in deze reconstructie.

Gemiste waarschuwingen

Binnen de NS-dochters, alsmede bij spoorbeheerder ProRail, leefden echter grote zorgen over de haalbaarheid van het project. Deze signalen hebben de NS-directie nooit bereikt, zegt van Vroonhoven. De waarschuwingen zijn dan ook niet meegewogen in het definitieve besluit om de dienstregeling met de Fyra te starten.

Achteraf was het wellicht beter geweest als de NS-directie wel over deze informatie had kunnen beschikken, erkent Van Vroonhoven, al weet ze niet of het tot een ander besluit had geleid. De voornaamste verantwoordelijkheid voor het debacle met de Fyra ligt volgens Van Vroonhoven namelijk bij treinenbouwer AnsaldoBreda. 'We hebben nooit rekening gehouden met een scenario waarin een treinenleverancier simpelweg niet zou leveren.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden