NS-directeur: 'Geen garanties voor winter zonder problemen op het spoor'

Garanties voor de hele winter wil Bert Meerstadt, directeur van de Nederlandse Spoorwegen, niet geven maar hij vindt dat de manier waarop alles de afgelopen dagen op het spoor is verlopen, 'bemoedigend'. 'Door de aangepaste dienstregeling was er ruimte om eventuele problemen op te vangen. Daardoor blijft chaos uit', zei hij vanmorgen in het programma Buitenhof.

Archieffoto Beeld anp
ArchieffotoBeeld anp

Vrijdag en dit weekeinde was er sprake van sneeuw en vorst, en voerde de NS een speciale dienstregeling in, waardoor intercity's maar twee keer per uur reden. 'Bovendien stond er een vrij harde wind', zegt Meerstadt. 'Die combinatie is erg slecht voor het spoor en de wissels.'

Als deze eerste dagen van sneeuw kunnen dienen als test, zijn de NS en ProRail er goed doorheen gekomen, vindt Meerstadt. Er waren geen grote vertragingen of grote massa's forenzen die op stations waren gestrand. De NS-directeur is ook positief over de samenwerking tussen beide bedrijven. 'We hebben geleerd van de dips.'

Het is volgens Meerstadt echter zeer onverstandig om garanties te geven voor de hele komende winter. 'Het blijft een kwetsbaar product.'

Treinreizigers met een abonnement hoeven binnenkort alleen nog maar een toeslag te betalen voor het gebruik van de hogesnelheidstrein Fyra die tussen Amsterdam en Brussel rijdt. De NS komt daarmee tegemoet aan kritiek van reizigersvereniging Rover. Die beschuldigde de NS van kunstmatige prijsopdrijving en misbruik van een monopoliepositie.

Abonnementhouders zouden meer dan het dubbele voor de treinreis kwijt zijn dan nu het geval is op het traject.

Meerstadt zei niet wanneer de nieuwe maatregel van kracht wordt. Hij zei alleen dat treinreizigers in Nederland en België 'zo rap mogelijk' gebruik kunnen gaan maken van hun abonnement. Ze betalen dan alleen een toeslag voor het gebruik van het stuk hogesnelheidslijn, liet Meerstadt weten. Die toeslag is hetzelfde wat andere gebruikers betalen.

Over de hogesnelheidslijn is 11 jaar gesteggel geweest tussen Nederland en België. De kwestie werd pas begin deze maand opgelost. Met de invoering zondag van de nieuwe dienstregeling van de NS is ook de nieuwe Fyra gaan rijden. Vanuit Amsterdam zijn reizigers met de Fyra voortaan bijna een uur eerder in Brussel dan met de huidige Beneluxtrein het geval is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden