NS biedt toch niet op alle spoorlijnen

De NS zal een deel van zijn regionale spoorlijnen kwijtraken. De directie heeft besloten niet op alle spoorlijnen te bieden die worden geveild....

De vakbonden reageren verbolgen. 'Het is schrikbarend', zegt Donald Cijs van de grootste spoorwegbond, VVMC. Samen met zijn collega's van FNV Bondgenoten en CNV heeft hij opheldering gevraagd bij NS-topman Aad Veenman.

Han Noten, directeur personeelszaken, beloofde het personeel een jaar geleden nog dat de NS op alle lijnen zou bieden. Hiermee hoopte hij de rust in het spoorbedrijf te herstellen.

De NS ontkent nu dat deze belofte is gedaan. 'Als een lijn niet in onze strategie past, zullen we niet meebieden', zegt een woordvoerder. 'Het hangt er onder meer vanaf hoe rendabel de lijn is en welke waarde die heeft voor ons hoofdrailnet.'

In totaal worden 33 NS-lijnen geveild. Twaalf hiervan zijn al bij andere bedrijven, zoals Syntus en NoordNed, terecht gekomen. De NS heeft tot nu toe belangstelling getoond voor twaalf van de resterende 21 lijnen, waaronder het 'kippenlijntje' van Amersfoort naar Apeldoorn, dat momenteel geveild wordt.

Een kwart van het rijdend personeel, zo'n 2500 mensen, is bij de aanbestedingen betrokken. Velen hiervan zijn bang dat ze door de aanbesteding hun baan kwijt raken, moeten verhuizen of genoegen moeten nemen met soberder arbeidsvoorwaarden.

De provincies, die de aanbesteding leiden, mogen zelf bepalen hoe de dienstverlening er uit komt te zien. De vakbonden vrezen dat de conducteursfunctie als eerste wordt geschrapt.

De angst voor de aanbesteding lag ook ten grondslag aan de spoorwegstakingen van twee jaar geleden. De NS wilde toen de dienstroosters vereenvoudigen, door conducteurs en machinisten aan vaste trajecten te binden. Veel conducteurs zagen dit als eerste stap naar ontmanteling van het concern. Ze waren bang dat de NS zich op het hoofdrailnet zou terugtrekken en de rest van de lijnen zou afstoten.

Bij de bonden leeft die angst nog steeds. 'De directie heeft al laten weten dat ze een rendement van 10 procent wil halen', zegt Andries van den Berg van FNV Bondgenoten. 'Het lijkt erop dat ze alleen maar geïnteresseerd zijn in de meest rendabele bedrijfsactiviteiten.' De NS kampt met grote financiële problemen, nadat de rechter de prijsverhoging die het bedrijf deze zomer wilde doorvoeren, vorige maand verbood.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden