NPM voelt concurrentie rijke families

Net als begin jaren tachtig verdringen de investeringsmaatschappijen elkaar om geld te stoppen in Nederlandse ondernemingen. Het is té druk, vindt het vijftig jaar oude NPM Capital, voorheen Nederlandse Participatie Maatschappij....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Niet NPM's directe concurrenten hebben de strijd opgevoerd; vooral de pensioenfondsen, rijke families en andere kapitaalkrachtigen zoeken een besteding voor hun geld. Wat is leuker en aantrekkelijker dan een jonge onderneming te helpen groeien, of een aandeel te nemen in een familiebedrijf dat over een paar jaar naar de beurs gaat?

'Het is begrijpelijk. Private equity is de afgelopen tijd zeer lucratief geweest', aldus Dekker. 'En alles lukt. Dit zijn fantastische tijden.'

Maar hij en zijn collega J. Keijzer herinneren zich ook dat ze vijftien jaar geleden nog honderd concurrenten hadden. Inmiddels zijn er twintig over. Venture capitalism is kennelijk niet zo gemakkelijk als het lijkt, op de lange termijn bekeken.

NPM kijkt graag op de lange termijn. Het beursgenoteerde bedrijf is de meeste tijd actief als uitkoper van directies en opkoper van onderhandse emissies, en maakt zelden afspraken over de 'exit', het moment wanneer NPM zijn minderheidsbelang verkoopt aan een ander. Veel bedrijven stellen dat op prijs. 'Zij zijn een familiebedrijf en willen dat blijven.' De gemiddelde beleggingsperiode van NPM is dan ook acht jaar.

Over zo'n lange periode kan Dekker niet vooruit kijken en bijvoorbeeld zien wat de rente gaat doen. Dus wil hij zeker niet teveel betalen, want als de rente stijgt, tast dat de waarde van zijn belegging aan. Dan moet hij een buffertje hebben.

Financiële reuzen nemen grotere risico's, is zijn ervaring. De rente staat zo laag dat zij zich iedere prijs kunnen veroorloven. 'Er zit amper een maximum op', aldus Dekker. 'En dan moeten ze hopen dat de rente zo laag blijft, en de vraag naar aandelen groot en de winstgroei sterk. En als het dan goed gaat, gaat de investering vier of zes keer over de kop. Schitterend mooi, natuurlijk.'

NPM mag die recordbedragen dan niet evenaren, toch kiezen veel bedrijven voor de participatiemaatschappij, meldt Keijzer. 'Wij bieden niet de hoogste prijs, maar bij ons hebben ze wel rust. Wij trekken niet voortdurend aan het jasje: ''Wanneer ga je nou naar de beurs?''.'

Dat neemt niet weg dat NPM ook weleens wat verkoopt, zoals het eerste halfjaar van 1998 een belang in slotenmaker Lips en een belang in melkmachinemaker Prolion dat naar de beurs ging. Onder meer dankzij deze vermogenswinst van 185 miljoen gulden steeg de nettowinst met 161 procent tot 246 miljoen.

Ondanks de enorme winst die wordt behaald met 25 medewerkers, ziet Dekker ook zwakke kanten van zijn organisatie. NPM heeft naar zijn smaak nog te weinig kaas gegeten van jonge technologiebedrijven.

Door een 30 procent belang te nemen in het Britse TTP Venture Fund, hoopt het deze leemte gedeeltelijk te vullen. Binnen de eigen organisatie wil NPM de komende jaren expertise opbouwen in computertechnologie.

Dekker: 'Dit wordt een kenniseconomie. We willen er graag in, maar hebben de kennis nog niet helemaal.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden