Nostalgie alom: frisdrankmerk Exota maakt comeback

Een frisdrank met een eigen affaire. Tot zondag een fenomeen uit lang vervlogen tijden, maar toen een groepje ondernemers een oude Exotafles vond, kwam daar verandering in. Het gevolg: 60 duizend flessen limonadegazeuse van weleer die dit weekend tijdens een vakbeurs in het Brabantse Veghel werden geherintroduceerd.

Beeld Still uit Youtubefilmpje

'Ik zou u willen aanraden een beetje voorzichtig met die frisdrankflessen om te springen. Het is geen kinderspeelgoed.' Met die woorden draaide presentator Marcel van Dam in 1971 eigenhandig de nek om van het limonademerk Exota, lange tijd marktleider in Nederland. Van Dam ontving als VARA-ombudsman zoveel klachten over ontploffende Exotaflessen, dat hij drie afleveringen aan het fenomeen wijdde. In de derde aflevering - toen het inmiddels duidelijk was dat het gebruikte glas te dun was - toonde hij een beeld van een ontploffende fles, begeleid door de tekst dat iemand een oog verloor vanwege een rondvliegende glasscherf. Die uitzending bleek de druppel. De verkoop van Exota kelderde in een maand tijd met bijna 60 procent.

Nostalgie

Ten onrechte, vonden de toenmalige eigenaars, omdat de door Van Dam vertoonde fles niet van Exota was en bovendien met een kogeltje tot ontploffing werd gebracht. De rechter gaf hen gelijk en Van Dam werd verplicht het hele vonnis live op televisie voor te lezen. Jaren later betaalde VARA bovendien een recordboete van bijna 8 miljoen gulden, maar voor Exota kwam dat te laat: in 1972 ging de limonadefabriek definitief ter ziele. Tot vorig jaar. Want toen ijshandelaar Ton Verhoeven, samen met Quote500-lid Stefan van de Ven en uitbater Patric Brinkman een Exotafles vonden in een oude schuur, met nostalgische oe's en aah's van hun ouders tot gevolg, besloten ze het merk nieuw leven in te blazen.

Tekst loopt door onder filmpje.

Champagnepilssmaak

'Je moet het eigenlijk zien als kwajongensstreek', zegt Verhoeven. 'Sommige mensen gaan zitten toepen in de kroeg, wij hebben zaterdag een vrachtwagen met 60 duizend flessen frisdrank opgehaald.' Voor een 'kwajongensprijs' kochten ze de ongebruikte merknaam over van een Rotterdams advocatenkantoor, waarna het trio in Frankrijk acht smaken liet ontwikkelen, onder andere het oude succesnummer champagnepils. 'We zien wel wat er gebeurt', zegt Verhoeven. 'Krijgen we straks een golf van negatieve aandacht over ons heen omdat de smaken niet kloppen, dan zeggen we: toedeledokie. Wordt het een succes, dan bouwen we door.' De flessen zelf zijn praktisch onveranderd. Nieuw zijn het tandenborsteltje, dat de gebruikers moet aanzetten tot poetsen, en een recycle-icoontje. En er is nog een, niet onbelangrijk, verschil met vroeger, zegt Verhoeven: 'Het glas van de flessen is beduidend dikker dan veertig jaar geleden. Maakt u zich geen zorgen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden