Northwest tobt met klunzende partner KLM

De bagageafhandeling bij KLM op Schiphol is een ramp, vindt KLM's grootste vriend Northwest Airlines. Northwest heeft honderd man naar Amsterdam gestuurd om de problemen met de bagageafhandeling te helpen oplossen....

Speciaal voor de transatlantische reizigers, en dat zijn vooral reizigers die te maken krijgen met KLM's bagageafhandeling, heeft Northwest een gratis telefoonnummer ingesteld. Daar kunnen de kofferlozen terecht voor hulp bij hun zoektocht.

Volgens Richard Anderson, bij Northwest belast met de bagageafhandeling, heeft de KLM een structureel probleem. 'We zijn ons ervan bewust dat de kern van de zaak een capaciteitsprobleem is', zei hij tegen het vakblad Aviation Daily. Het bagageafhandelingssysteem zou berekend zijn op 4500 koffers per uur, maar in de zomer zou de stroom aanzwellen tot zesduizend stuks per uur.

De koffers zijn niet het enige probleem dat Northwest heeft met KLM. De Amerikaanse maatschappij slaat zich op de borst dat ze voorop loopt met moderniteiten als e-ticketing. Dat wil zeggen: alles gaat via internet en de reiziger krijgt geen papieren ticket meer. Aan een boekingsnummer heeft de reiziger genoeg om een boardingpass te krijgen. Wie het nummer vergeet, heeft aan zijn naam al genoeg.

Northwest denkt dit jaar 60 procent van zijn tickets papierloos te kunnen uitgeven. De reizigers kunnen met hun e-ticket overal in de wereld terecht. Overal? Jackie Astleford, bij Northwest verantwoordelijk voor de e-commerce: 'Er is één bestemming waar we niet met een e-ticket terecht kunnen, en dat is Amsterdam. KLM loopt een beetje achter.'

Astleford wijt dat achterlopen aan de aandacht die KLM aan de mislukte fusie met Alitalia heeft geschonken. Duur is die achterstand wel. De kosten van een gewoon ticket via een reisbureau bedragen 26 dollar. Een e-ticket kost er zes.

Northwest heeft nog een hulpmiddeltje waar KLM veel baat bij kan hebben: een draagbare incheckmachine. Met het apparaatje, zo groot als een flinke tv-zapper, kan een rij wachtenden voor een incheckbalie van achteren worden aangevallen. 'Waar een lange rij ontstaat, gaan we met de handheld op af', zegt Astleford. Iedereen zonder bagage kan op die manier snel worden ingecheckt. De rijen worden er aanzienlijk korter door. De vinding is bijna zo ver dat Northwest hem ook aan KLM kan aanbieden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden