Noord-Holland: regering moet snel besluiten over Schiphol
De economische groei rond Schiphol vervlakt en het vrachtverkeer op de luchthaven neemt zelfs af. Volgens Gedeputeerde Staten van Noord-Holland houdt dit direct verband met de onduidelijkheid over de toekomst van Schiphol....
Volgens gedeputeerde H. Meijdam van ruimtelijke ordening verdwijnen bedrijven naar buitenlandse luchthavens die meer zekerheid bieden over de toekomst en zijn andere ondernemingen terughoudend met investeren. 'Een belangrijke oorzaak hiervoor is de onzekerheid over wat er met Schiphol gaat gebeuren', zegt Meijdam, 'en dat baart me zorgen.'
Al een paar jaar wordt gesproken over groei van de luchthaven in de Haarlemmermeer of de bouw van een nieuw complex in zee. Meijdam: 'In het belang van iedereen moet er snel een besluit worden genomen over welke kant het opgaat. Natuurlijk moet er nog veel huiswerk worden gedaan, maar dat neemt niet weg dat je kunt zeggen wat je voorkeur heeft. Wij vinden dat het mogelijk is zonder vele vervolgadviezen af te wachten.'
Noord-Holland is voor een eiland in zee, mits economisch haalbaar. Meijdam meent dat de regering op die manier ook een richting kan geven.
'Het maakt bij wijze van spreken niet uit wat het kabinet besluit, als er maar duidelijkheid komt. De ondernemers kunnen erop inspelen en eventueel hun bakens verzetten. Nu weten ze niet goed wat ze moeten en dat betekent een belemmering voor hun activiteiten hier.'
Harde cijfers zegt Meijdam niet bij de hand te hebben, maar zijn contacten met het bedrijfsleven zijn, zegt hij, niet mis te verstaan. 'Zeker is dat de bedrijvigheid rond Schiphol minder groeit dan in het verleden. Alles groeit, waarom varen de luchtvaartgebonden bedrijven dan niet op de golven mee?'
Tot nu toe is het het kabinet ervan uitgegaan dat het huidige Schiphol altijd deel uitmaakt van welke oplossing dan ook. De provincie Noord-Holland kiest voor het volledig verplaatsen van start- en landingsbanen naar zee. De economische functies blijven behouden in de Randstad.
Gedeputeerde Staten vinden dat er een directe verbinding moet komen tussen Schiphol en de luchthaven in zee. Plannen voor een tweede verbinding met de zuidelijke Randstad stuiten op grote tegenstand van GS, omdat dit ten koste gaat van de economische ontwikkeling in de noordvleugel. Dit blijkt een notitie die de provincie vandaag presenteert.