Noodlijdend Bruna moet zich beter onderscheiden en inspelen op onlinemarkt

Na een periode van relatieve rust is het weer helemaal mis in de winkelstraat. Na de faillissementsaanvraag van The Phone House van dinsdag blijkt ook Bruna in grote financiële nood te zitten.

Boekhandel Bruna lijdt al drie jaar verlies. Beeld Hollandse Hoogte

Vakbond CNV maakt zich zorgen over de financiële situatie van de boekhandelketen. Volgens het recent verschenen jaarverslag over 2015 staat Bruna er zo slecht voor dat de eigenaren hebben moeten bijspringen.

PostNL en ING, aandeelhouders van Bruna's moederbedrijf Postkantoren B.V., hebben ruim 13 miljoen euro beschikbaar gesteld. Daarmee moet Bruna het tot april 2018 redden. Wat er daarna gebeurt, is onzeker. Bruna moet maatregelen nemen, want de keten leed de afgelopen drie jaar verlies. In 2015 was het nettoverlies ruim 7 miljoen euro, blijkt uit het jaarverslag.

Bruna bestaat sinds 1868 en telt bijna driehonderd winkels. Het is aan de nieuwe interimdirecteur Rob Schuyt om snel in te grijpen. Hij werd in januari aangesteld nadat Bruna rond de jaarwisseling Fred Zeegers aan de kant schoof vanwege onenigheid over de te voeren strategie.

Bruna zal zich beter moeten onderscheiden en beter moeten inspelen op de onlinemarkt. De keten kampt met hoge kosten en een verschuiving van de verkoop naar het internet. Om grip te krijgen op de onlinemarkt investeerde Bruna in digitale kanalen zoals Bliyoo, een abonnement voor onbeperkt lezen. Maar de hoge investeringen leveren nog te weinig op. Volgens een woordvoerder van Bruna zijn veel van de kosten te wijten aan investeringen die in 2015 niet meteen rendeerden. De voorlopige cijfers over 2016 zouden er beter uitzien. Bruna verlaagde na een conflict ook de kosten flink voor de ongeveer 250 franchisenemers, wat lagere inkomsten betekent.

Volgens directeur Michael van Everdingen van de Koninklijke Boekverkopersbond gaat het wel beter met de boekhandel, maar niet met Bruna. 'Het ontbreekt Bruna aan een eigen gezicht. Winkels die heel duidelijk inzetten op één aspect, zoals gespecialiseerde boekwinkels, doen het goed. Maar Bruna kiest geen specialisme en dat is voor de consument niet duidelijk. Waarom gaan die naar Bruna, The Read Shop of Primera?'

Volgens branchekenners zit Bruna in een lastig parket doordat de verkoop van tijdschriften en tabak terugloopt. Bovendien zouden winkels op de verkeerde plekken zitten, in tegenstelling tot concurrent AKO, die zich alleen op hotspots richt. Van Everdingen: 'Als je op een treinstation of een luchthaven loopt, verwacht je een AKO.' AKO-eigenaar Audax zegt desgevraagd dat de keten 'mooie groeicijfers' laat zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden