Nog steeds miljoenentekort bij Air France-KLM

Air France-KLM heeft in het eerste kwartaal, traditioneel de zwakste periode van het jaar in de luchtvaart, een iets kleiner verlies geleden dan een jaar eerder. Onder de streep kwam het bedrijf 559 miljoen euro tekort, tegen 608 miljoen euro in de eerste drie maanden van 2014.

Logo van Air France-KLM op een toestel van KLM op Schiphol.Beeld anp

Dat maakte de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep vandaag bekend.

Air France-KLM had onverminderd last van hevige concurrentie, van Lufthansa en IAG, maar ook van prijsvechters en Arabische rivalen. In totaal maakten ruim 19 miljoen reizigers gebruik van de diensten van Air France, KLM en budgetdochter Transavia. Dat is wel een stijging van 1,2 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2014.

De omzet nam met 1,8 procent toe tot 5,66 miljard euro. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten komt dat evenwel neer op een daling met 2,4 procent. De aanhoudende druk op de inkomsten zorgt er volgens het bedrijf voor dat de daling van de brandstofprijs zich nauwelijks vertaalt in betere resultaten. Air France-KLM leed een operationeel verlies van 417 miljoen euro, tegen 445 miljoen euro een jaar eerder.

Zwakke euro
De zwakke euro had per saldo een nadelig negatief effect van 81 miljoen euro op het operationele resultaat. Het leverde weliswaar 239 miljoen euro extra omzet op, maar daar stond een extra kostenstijging van 320 miljoen euro tegenover. Alle kosten die in dollars moeten worden voldaan, onder meer voor brandstof en de huur van vliegtuigen, drukken extra zwaar op de begroting.

De kosten per gevlogen kilometer bleven vrijwel gelijk, eenmalige effecten en wijzigingen in wisselkoersen en brandstofprijzen daargelaten. Voor heel 2015 wordt gemikt op een daling van de kosten met 1 tot 1,3 procent. Over de besparingen op personeel die daarvoor nodig zijn, wordt nog volop onderhandeld met de vakbonden in zowel Frankrijk als Nederland.

Kostenbesparingen
Concrete voorspellingen voor het resultaat over heel 2015 deed Air France-KLM niet. De focus ligt op kostenbesparingen en een verlaging van de nettoschuld. Die bedroeg eind maart 5,3 miljard euro, en moet aan het einde van dit jaar zijn afgebouwd naar 4,4 miljard euro.

Waarom doet Air France-KLM het zo slecht?

Afgelopen februari presenteerde Air France-KLM zijn jaarcijfers. Opnieuw een verlies, al was deze minder groot dan voorheen. Wat gaat er mis? Is er nog toekomst voor het Frans-Nederlandse bedrijf? Lees hier een analyse.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden