Winnaar-Verliezer

Nog meer geld voor zonne-auto van Lightyear, activisten achter baas Solvay aan om lozen afval in zee

Winnaar: Lex Hoefsloot, baas Lightyear vindt nieuwe geldschieters

Lex Hoefsloot, ceo Lightyear:  ‘Geweldig om de erkenning van deze investeerders te zien.'
 Beeld Bart van Overbeeke Fotografie / HH
Lex Hoefsloot, ceo Lightyear: ‘Geweldig om de erkenning van deze investeerders te zien.'Beeld Bart van Overbeeke Fotografie / HH

In 2012 bedacht een student Werktuigbouwkunde aan de TU Eindhoven dat de strak gestroomlijnde zonnewagentjes waarin Nederlandse studenten elke twee jaar opgevouwen achter het stuur door de Australische woestijn raceten, al dan niet begeleid door het getokkel van wijlen Wubbo Ockels, praktischer moesten. Een jaar later reed het team van deze Lex Hoefsloot in een gezinszonneauto naar de winst. Sindsdien levert hun gepionier steeds hardere resultaten op: deze week maakte Hoefsloots bedrijf Lightyear bekend weer twee nieuwe geldschieters te hebben gevonden voor de productie van de Lightyear One, een deels op zonne-energie rijdende auto, die volgend jaar op de markt moet komen.

De twee nieuwe investeerders – uitvaartverzekeraar Dela en chemieondernemer annex kunstverzamelaar Joop van Caldenborgh – brengen het totaal opgehaalde bedrag dit jaar op 93 miljoen euro. ‘Geweldig om de erkenning van deze investeerders te zien’, juicht Hoefsloot in een persbericht. ‘Dat is een bewijs van hun vertrouwen in Lightyear.’

De Lightyear One, een Porsche-achtige verschijning die blijkens een testrit deze zomer ruim zevenhonderd kilometer kan rijden op één accu, als je constant 85 rijdt, zal in Finland worden geproduceerd, in een oplage van 946 stuks (een verwijzing naar de lengte van een lichtjaar) , en rond 250.000 euro gaan kosten. Een jaar later moet ook een zonne-auto voor de gewone man het licht zien. En je hoeft er niet voor naar Australië.

Verliezer: Ilham Kadri, ceo Solvay belaagd door beleggers om lozingen

Solvay-ceo Ilham Kadri. Beeld BELGA
Solvay-ceo Ilham Kadri.Beeld BELGA

Ook het Belgische Solvay heeft de afgelopen jaren leuke dingen gedaan met zonne-energie - het was een van de sponsoren van de Solar Impulse, het vliegtuigje dat op de zon de wereld rondvloog - maar daarachter schuilt een anderhalve eeuw oud chemisch bedrijf dat zijn troep gewoon in zee loost. Een activistisch clubje investeerders, Bluebell Capital Partners, dat eerder de ceo van de Franse toetjesbrouwer Danone ten val bracht, eist nu het hoofd van Solvay-topvrouw Ilham Kadri.

De activisten schrijven in een brief aan de Raad van Commissarissen geen vertrouwen meer te hebben in Kadri . ‘Elke ceo die echt om duurzaamheid geeft, zou stoppen met het dumpen van 250 duizend ton afval in zee.’

Concreet draait het om een fabriek in het Italiaanse Rosignano, even onder Livorno, waar de productie van soda resulteert in kalksteengruis dat al honderd jaar via een gootje linea recta de Tyrrheense zee instroomt. De paradijselijk witte stranden en het lichtblauwe water die daarvan het gevolg zijn vormen een soort toeristische attractie.

Het bedrijf houdt vol dat het gruis natuurlijk is en dat het de kust tegen erosie beschermt, en verwijst tevens naar zijn duurzaamheidsstrategie. ‘Zelfs al het 250 ton rozenblaadjes waren, zou dat indruisen tegen de zorg voor het milieu', zei Bluebell-oprichter Giuseppe Bivona tegen de Belgische krant De Tijd. ‘Je dumpt de restanten van je afval gewoonweg niet in het milieu.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden