Nog altijd op zoek naar het waarom van de ramp

'Wanneer het Openbaar Ministerie besluit tot een strafrechtelijk onderzoek naar bepaalde achtergronden van de Bijlmerramp, zal dat onderzoek niet alleen mogen gaan over de vraag of er geknoeid is met de vrachtbrieven van de ramp-Boeing van El Al....

PIERRE HEIJBOER

Van onze verslaggever

Pierre Heijboer

AMSTERDAM

Mr. B. van der Goen vertegenwoordigt als advocaat slachtoffers van de Bijlmerramp die door Boeing en El Al niet als zodanig erkend worden. In die situatie loopt hij voortdurend aan tegen het feit dat het officiële onderzoek naar de ramp door de Nederlandse Raad voor de Luchtvaart zich niet richt op een schuldige maar op een oorzaak. 'Maar bij een strafrechtelijk onderzoek ligt dat anders', zegt Van der Goen. 'Ik ben derhalve zeer benieuwd naar wat men in Haarlem gaat besluiten.'

'Vrachtbrieven? Bij die ramp in de Bijlmer gaat het om veel meer', zegt T. Schipper van de Werkgroep Vliegverkeer Bijlmermaar. 'Het gaat niet om het hoe van die ramp, maar om het waarom. Het is de kwestie die de Raad voor de Luchtvaart steeds maar weer omzeilt. We hebben vastgesteld waardoor dat vliegtuig is neergestort, zegt mr. Bodewes, voorzitter van de raad. Daarbij gaat hij voorbij aan een veel belangrijker aspect. Dat is de vraag die de burger zich stelt en die mensen in de Bijlmermeer zich stellen. Zij zeggen: ''Het intereseert ons niet waarom dat vliegtuig is neergestort. Wij willen weten waarom het hier, in de Bijlmer, is neergestort. En waarom het toestel niet bijvoorbeeld in het IJsselmeer terecht is gekomen. Dat antwoord krijgen we van mr. Bodewes niet.'

Schipper: 'Ik benijd die luchtvaart-officier in Haarlem niet. Voor zover ik de situatie kan inschatten zal hem een seintje uit Den Haag bereiken: beste officier, brandt hier je vingers niet aan. Hier spelen internationale zaken mee; dit gaat boven je pet.'

Luchtvaart-officier Van de Rivière zal - 'mocht hij durven door te zetten', zegt Schipper - met een aantal pijnlijke vragen geconfronteerd worden. Zoals:

- Wat is er waar van het hardnekkig en door diverse getuigen bevestigde verhaal, afkomstig uit Joodse kringen in New York, dat het betreffende El Al-toestel 27 kilo plutonium aan boord had? Goed verpakt, dat wel, maar wel een zending waarmee de Verenigde Staten het non-proliferatieverdrag schonden?

- Wie waren de mannen die tien minuten na de crash al ter plekke waren om, gekleed in zware beschermende kleding, dingen weg slepen van de rampplek - een en ander in flagrante strijd met de bepalingen van de Nederlandse Luchtvaartongevallenwet?

- Hoe kan het zijn dat tientallen mensen in de omgeving van de rampplek in de dagen na de ramp dingen hebben zien gebeuren die door de Nederlandse autoriteiten categorisch worden ontkend? Van de Rivière mag, als hij zijn werk doet, het antwoord geven op de vraag of tientallen mensen in de Bijlmermeer gek zijn of dat de overheid liegt.

- Brandweer- en politiemensen hebben 'mensen dingen zien wegslepen' van de rampplek. De cockpit voice recorder, die de gesprekken van de bemanning van het ramptoestel heeft geregistreerd, is volgens de officiële instanties 'jammer genoeg niet teruggevonden'. De onderzoekers van de Raad voor de Luchtvaart, die zeer in hun maag zitten met deze verdwijning, hebben naar hun zeggen twee getuigenverklaringen van omwonenden die 'wat dit betreft iets hebben gezien'. De ongeveer honderd politie- en brandweermensen die voortdurend ter plekke waren - de beste getuigen dus - zijn over deze kwestie door de Raad voor de Luchtvaart hierover niet gehoord. Schipper: 'De goede mr. Van de Rivière mag mij vertellen waarom dit niet is gebeurd.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden