NOG 128 DAGEN TOT DE EMU

Franse consumenten maken zich zorgen over de euro. Zij zijn vooral bang dat producenten de introductie van de munt aan zullen grijpen om hun prijzen te verhogen....

Bange Fransen

Dit bleek uit een recente enquête van een Frans onzerzoeksbureau Ipsos. De Fransen zijn volgens dit onderzoek wel goed geïnformeerd over hoeveel Franse francs er straks in één euro gaan.

Iedereen verwacht dat door de euro straks de concurrentie in Europa zal losbarsten. Niemand durft de prijzen te verhogen in de angst dat een bedrijf straks de slag zal missen. Voor de Europese centrale bankiers is het bijkomende voordeel dat door de lage prijzen de inflatie laag blijft.

Maar de Fransen vertrouwen dit mechanisme niet langer. 66 Procent denkt dat de middenstand massaal haar prijzen gaat optrekken door de euro. Dezelfde Fransen geven ook aan dat zij straks mooi afgeronde euro-prijzen verlangen voor allerlei artikelen. Maar bij het omrekenen van guldens of francs naar euro's ontstaan deze niet vanzelf.

Ook de middenstand heeft een sterke voorkeur voor ronde bedragen, maar wie gaat het afrondingsverschil betalen? De consument of de producent?

De duizend Fransen die aan het onderzoek meededen zijn bang dat zij voor mooie ronde bedragen zullen opdraaien.

Aziatische euroslaap

Aziatische landen en bedrijven in die regio moeten beseffen dat de euro ook voor hen belangrijke consequenties heeft. 'Get ready for the euro' drukt de Far Eastern Economic Review zijn lezers op het hart. Bedrijven zullen te maken krijgen met grote Europese klanten die al in euro's willen afrekenen. En als ze zich in Europa willen vestigen zijn de voorwaarden wezenlijk anders dan voorheen.

Maar vooral de schepping van één grote Europese geld- en kapitaalmarkt vraagt om aanpassingen in het (financiële) beleid van bedrijven. In de meeste Aziatische landen wordt nu zwaar geleund op de Amerikaanse dollar. Het ligt voor de hand dat de euro die positie gaat aanvallen. Een grote euromarkt biedt immers extra financieringskeuzes. Bedrijven zullen moeten kiezen welke standaard ze gaan hanteren, of ze moeten met beide geldsoorten werken en een dubbel wisselkoersrisico accepteren.

Voor het vestigingsbeleid van Aziatische ondernemingen in Europa is van belang dat een eventueel beperkte nationale geldmarkt er niet meer toe doet. Omdat bedrijven er veelal naar streven kosten en opbrengsten in dezelfde munteenheid te laten luiden, was voorheen bijvoorbeeld de kleine Ierse geldmarkt weleens een bezwaar tegen vestiging in Ierland. Een praktischer gevolg van de euro is de toenemende prijstransparantie. Vooral Aziatische autofabrikanten krijgen daarmee te maken, de prijzen van auto's lopen binnen Europa nu 20 tot 50 procent uiteen.

Van deze en andere gevolgen van de euro is Azië nog onvoldoende op de hoogte, vindt de Far Eastern Economic Review. Het werelddeel is wat dat betreft zelfs nog in een diepe slaap verzonken, zo zegt een econoom van de Bank of America in Hong Kong.

Euro-renteverschil

De beleggers ontvluchten de Europese aandelenbeurzen in grote getalen. Maar wat gaan ze dan doen met hun kapitaal? Duitse obligaties kopen! De toestroom van kapitaal zorgt voor een dalende Duitse rente. Maar de toestroom in obligaties in andere eurolanden is veel lager. Hierdoor loopt het renteverschil tussen bijvoorbeeld Duitsland en Italië weer op.

Maar dat kan toch niet? De muntkoersen zijn toch praktisch aan elkaar vastgeklonken. Renteverschillen kunnen niet meer. 'Mis', legt een ABN Amro-analist geduldig uit. De beleggers vluchten nu in kwaliteit en willen een belegging waar een grote markt voor is. De Duitse twee-, vijf- of tienjaars staatsobligatie voldoet hieraan.'

Belangrijk bij obligaties is dat als iedereen hetzelfde doet dat automatisch gunstig is voor de beurskoers. Op een obligatie zit namelijk een vaste rente. Als de algemene rente daalt dan moet de waarde van de obligatie toenemen om het rendement gelijk aan de rente te houden. Er zijn pas winsten op Italiaanse staatsobligaties te halen als iedereen zich massaal op die obligaties stort.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden