NMa: fietsen te duur door prijsafspraken

Fietsfabrikanten houden de prijzen van fietsen kunstmatig hoog, vindt de Nederlandse kartelautoriteit NMa. De kartelpolitie vermoedt dat Accell (Batavus, Koga Miyata, Sparta), Gazelle, Giant en het voormalige Union samen bepalen hoeveel een model moet kosten....

De fabrikanten riskeren een maximale boete van ongeveer 300 miljoen euro (10 procent van de omzet over de jaren dat de Mededingingswet is overtreden). De fietsfabrikanten vinden de aantijging onzin. Brancheorganisatie Bovag noemt het muggenzifterij.

Hoeveel de fietsen te duur zijn, weet de NMa niet. 'Dat is moeilijk te berekenen', aldus een woordvoerster. 'Wel is duidelijk dat de gemiddelde prijs van een fiets de afgelopen jaren fors is gestegen.'

De forse verhoging van de fietsprijzen in het najaar van 2000 was aanleiding voor het onderzoek. In 2001 kostte een fiets gemiddeld 530 euro, tegen 481 euro in 2000.

De NMa baseert zich op informanten en op het bestaan van informatiesyteem, waarbij fabrikanten elkaar tweemaandelijks op de hoogte houden van de ontwikkeling van marktaandelen, prijzen en trends. 'Dit systeem beperkt de concurrentie en benadeelt de consument', zegt de NMa. Ook worden de brancheorganisaties verweten aan hun leden prijsadviezen te hebben geven en concurrentie te hebben tegengewerkt.

Het onderzoek van de NMa begon twee jaar geleden, toen de kartelautoriteit invallen deed bij de fabrikanten en bij brancheorganisaties Bovag en NCBRM. 'We zijn blij dat er eindelijk een rapport ligt', zegt directeur René Takens van Accell Group. Nu kunnen we ons tenminste verweren.'

Takens bevestigt het bestaan van een uitwisselingsysteem. 'Elke twee maanden doet het bureau GFK onderzoek bij honderd dealers. Ze inventariseren hoeveel en welke fietsen er zijn verkocht. Ook maken ze een lijst van aanwezige onderdelen. Maar van prijsafspraken is geen sprake.'

De Bovag en de NCBRM wijzen de conclusies van de NMa van de hand als muggenzifterij. Ze zeggen niet anders te hebben gedaan dan hun leden, in het algemeen kleine ondernemers, te hebben geholpen bij het zakendoen.

De brancheorganisaties erkennen wel dat zij hun leden hebben gewaarschuwd voor deelname aan bedrijfsfietsenplannen wegens margeverlies en dat ze daar mogelijk iets te ver in gingen. 'Maar duidelijk is dat geen prijsafspraken zijn gemaakt', aldus de brancheorganisaties.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden