NIVR wil Nederlandse bedrijven bundelen in Dutch Airbus Company

Het Nationaal Instituut voor Vliegtuigbouw en Ruimtevaart NIVR heeft het initiatief genomen om te komen tot een Dutch Airbus Company....

Van onze verslaggever

Gerard Reijn

DELFT

Stork heeft al gezegd voor 300 tot 600 miljoen gulden ontwikkelingswerk aan de A3XX te willen verrichten. Andere bedrijven die belangstelling hebben zijn ondermeer Koninklijke Ten Cate, DAF Special Products (dat niets meer met DAF te maken heeft), Driessen Aircraft en SLC (een joint venture van Alcoa en Akzo die het superlichte materiaal glare maakt).

Volgens Henk van Leeuwen, directeur Luchtvaart van het NIVR, zou een Dutch Airbus twee voordelen hebben. Door de krachten te bundelen zouden de Nederlandse bedrijven interessanter worden voor Airbus, en bovendien zou Dutch Airbus een deel van het management van Airbus kunnen overnemen.

In België bestaat een soortgelijke constructie: Bel Airbus. Deze vennootschap krijgt orders van Airbus, en geeft die door aan de deelnemers in het consortium.

De grootste beoogde deelnemer in Dutch Airbus, Stork, staat vooralsnog niet te juichen. Directeur Kees de Koning van Fokker Aviation, de door Stork overgenomen gezonde dochters van Fokker: 'Ik denk dat dat niet zo'n erg goede optie is'. Volgens De Koning heeft het niet veel zin voor zijn bedrijf om samen te werken met een interieurbouwer als Driessens. 'Wij zijn geïnteresseerd in het bouwen van beweegbare vleugeldelen. Bij DAF SP zijn mensen die veel weten van benodigde mechanismes. Daar kunnen we goed mee samenwerken.'

Maar hij wil niet de belangen van de rest van de Nederlandse vliegtuigindustrie uit het oog verliezen. 'Ik geef toe: in het verleden monopoliseerde Fokker dit soort activiteiten altijd, maar dat doen wij niet. Maar Stork is een grote en sterke partner. Airbus wil met ons wel samenwerken.' Hij toont zich echter ook inschikkelijk: 'Als het NIVR met dit soort plannen komt, is het voor ons best bespreekbaar'.

Een standpunt van SLC, de leverancier van glare, is niet te krijgen. SLC praat met Airbus over levering van de helft van de huid van het vliegtuig.

Volgens Van Leeuwen hoeft er niet overhaast te worden besloten over de keuze van een structuur. 'Airbus was zelf van plan om pas eind volgend jaar een besluit te nemen over het A3XX-project. Dat zal waarschijnlijk een paar maanden eerder worden omdat een paar potentiële klanten er om hebben gevraagd. Maar wij zijn er op tijd bij.'

De rol van het NIVR zal volgens Van Leeuwen vooral bestaan uit 'stimuleren'. Verder zou het fonds een deel van de financiën voor het project op tafel kunnen leggen. Volgens Van Leeuwen moeten de deelnemende bedrijven zelf het grootste deel financieren. 'Voor Fokker waren onze ontwikkelingskredieten altijd minder dan de helft van het benodigde bedrag.'

De ontwikkeling van de A3XX, een vliegtuig dat aanzienlijk groter zal worden dan de huidige Jumbo 747 van Boeing, kost volgens Airbus acht miljard dollar. Daarna zouden nog versies moeten worden ontwikkeld voor 800 en zelfs voor 1000 passagiers. De partners in Airbus (het Duitse Dasa, Aérospatiale, British Aerospace en het Spaanse Casa Spanje) zijn niet in staat dat op te brengen en zoeken naar mogelijke partners.

Vorige week vrijdag werd bekendgemaakt dat het Italiaanse Alenia zal deelnemen. Maar er wordt ook bij Koreaanse (Korean Air), Russische (Toepolev en Yakovlev), Amerikaanse (McDonnell Douglas) en Japanse bedrijven gezocht naar financiers/deelnemers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.