Nissan waagt gok met dure auto’s

Een nieuw automerk lanceren in een markt die volledig aan het instorten is, en dat met benzine slurpende modellen die bij de autokoper uit de gratie zijn. Autofabrikant Nissan waagt de gok.

Van onze verslaggever Michiel Haighton

Stapsgewijs rolt het Japanse bedrijf zijn premiummerk Infiniti uit in Europa. Vrijdag was Nederland aan de beurt. In Barendrecht opende het eerste Infiniti Center van Nederland zijn deuren. Volgende maand volgt een tweede showroom op een locatie aan de A9 in Amsterdam.

Met Infiniti wil Nissan een plekje veroveren in het segment van de exclusieve personenwagens. Een terrein waarin Europese merken als BMW, Mercedes en Audi nog steeds domineren. Infiniti probeert zich nadrukkelijk te positioneren als zelfstandig merk, los van het moederbedrijf Nissan. In dat opzicht lijkt Infiniti op Lexus, het dure merk van Toyota.

De Nederlandse importeur van Infiniti, AutoBinck, zegt zich niet te laten afschrikken door de malaise in de autobranche. In november daalde het aantal kentekenregistraties van nieuwe auto’s in Nederland met bijna 22 procent ten opzichte van vorig jaar. ‘We geloven nog steeds zeer in het merk, daar doet de huidige crisis niets aan af. We houden er alleen wel rekening mee dat de aanloopperiode wat langer duurt dan gedacht, maar uiteindelijk zal het een keer aantrekken’, zegt een woordvoerder.

Dat Infiniti alleen leverbaar is met zware 3,7 of 5,0 liter benzinemotoren is volgens de woordvoerder geen probleem. ‘Vanaf volgend jaar volgen zuiniger diesel- en hybride motoren.’ In veel EU-landen daalt de vraag naar slurpauto’s sterk, mede door fiscale strafmaatregelen.

De entree van de showroom in Barendrecht heeft de uitstraling van een hotel. In de ‘lobby’ worden bezoekers door een receptioniste ontvangen en vervolgens geïntroduceerd bij een verkoper. De chef werkplaats, Hendrik den Boef (31), draagt een pak en huist in een chic kantoor met glazen wanden en leren fauteuils. Hij is tevens de enige monteur. ‘Als de klanten weg zijn, doe ik mijn overall aan en ga ik de garage in.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden