Nijhuis blijft voor paar ton lager salaris baas Schiphol

Jos Nijhuis blijft bestuursvoorzitter van Schiphol. Zijn contract, dat zou aflopen op 1 januari 2017, is met twee jaar verlengd.

Jos Nijhuis.Beeld ANP

De verlenging van het contract van Nijhuis komt onverwacht. Hij gaat in zijn nieuwe termijn wel veel minder verdienen dan nu. De afgelopen jaren verdiende hij aan salaris en bonussen gemiddeld rond 8 ton. Dat bedrag zal fors lager worden. Hij krijgt een salaris van 412.902 euro, en daar komt maximaal 20 procent bonus bovenop. Zo zijn de regels bij bedrijven die (grotendeels) in staatshanden zijn. Voor Nijhuis betekent dat een inkomensdaling van 40 procent in vergelijking met afgelopen jaar.

Vorig jaar zei Nijhuis in NRC Handelsblad al dat hij een inkomensdaling zonder meer zou accepteren als zijn contract na 2016 zou worden verlengd.

Nijhuis is al bestuursvoorzitter sinds 2009. Volgens de raad van commissarissen heeft Nijhuis de afgelopen jaren succesvol geopereerd. President-commissaris Louise Gunning prees hem onder meer omdat hij de basis heeft gelegd voor de bouw van een nieuwe pier en voor de ontwikkeling van het stationsgebied.

Forse passagiersgroei

Volgens Gunning moet Nijhuis zich de komende jaren richten op knelpunten door de forse passagiersgroei op Schiphol en op de ontwikkeling van Lelystad Airport. Dat vliegveld moet op termijn vooral korte tot middellange vakantievluchten gaan overnemen van Schiphol.

Eerder dit jaar ontstond er in de Tweede Kamer een rel toen het gerucht naar buiten kwam dat de huidige minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen na haar ministerschap president-directeur van Schiphol zou worden. Veel fracties beschouwden die transfer als zeer onwenselijk. Schultz is als minister verantwoordelijk voor Schiphol en zou haar huidige positie kunnen gebruiken om alvast gunstige beslissingen voor Schiphol te nemen.

De minister ontkende te zijn benaderd door Schiphol, of te hebben gesolliciteerd, maar ze maakte het wel een beetje erger door daarbij te zeggen dat er niets mis zou zijn met zo'n overstap. Ze zei het onzin te vinden dat politici een wachttijd in acht moeten nemen als ze overstappen naar een bedrijf waar ze als minister mee te maken hadden. Ze bestreed dat dat een vorm was van belangenverstrengeling en dat het niet integer zou zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden