Nieuwsapp van Apple brengt journalistieke merken samen

Internetgiganten als Facebook en Google proberen elkaar af te troeven met nieuwsverhalen die al dan niet worden 'herverpakt' voor het eigen platform. Apple gaat mee in de strijd.

Tim Cook, CEO van Apple. Beeld ANP

Consternatie in Cupertino: Apple lanceerde in zijn vestigingsplaats in Californië maandag een nieuwsapp, simpelweg News getiteld. De applicatie vervangt de digitale kiosk Newsstand en is een gepersonaliseerde magazine-achtige app waarop stukken van meerdere journalistieke merken samenkomen: The New York Times, Wired, CNN, ESPN en honderden anderen.

Klinkt bekend? Dat kan, Flipboard lijkt er veel op en bestaat al sinds 2010. Dat wist Apple ook; het bedrijf riep Flipboard in 2010 uit tot beste iPad-app van het jaar. 'We zijn altijd schaamteloos geweest in het jatten van geweldige ideeën', heeft wijlen Steve Jobs eens gezegd. Zijn opvolger Tim Cook doet dat kennelijk even schaamteloos.

Er zijn veel soortgelijke initiatieven die journalistiek gratis herverpakken: Facebook lanceerde vorig jaar Paper (niet te verwarren met het vergaarmedium van De Persgroep) en in maart de zogenaamde Instant Articles. Daardoor hoef je niet meer door te klikken op een link maar kun je direct in Facebook artikelen lezen.

En HTC-telefoons werken met Blinkfeed, ook al gepersonaliseerd nieuws uit meerdere bronnen. Google Currents, omschreven als 'social magazine app', had eenzelfde opzet, maar werd in 2013 geschrapt. De grote, baanbrekende sleutel tot succes heeft Apple dus zeker niet te pakken.

Toch kun je deze lancering niet zomaar terzijde schuiven, want 2015 is het jaar van distributed content; stukken van nieuwsorganisaties die elders handzaam verspreid worden. Althans, dat beweert Nieman Lab, het onderzoeksinstituut van Harvard dat de toekomst van de journalistiek bestudeert.

Op steeds meer digitale plekken lees je nieuws van vertrouwde merken als The Washington Post, Le Monde of de BBC. Op Whatsapp, Snapchat, Vine, Facebook en Instagram zijn er al diensten die nieuws van dit soort media aggregeren en verspreiden. Buzzfeed heeft zelfs een afdeling van twintig man die content produceren die nooit op Buzzfeed verschijnt, maar alleen op bovengenoemde sociale media.

De gedachte is dat de mediaorganisaties - kranten, omroepen, tijdschriften - de aandacht van de (jonge) lezer wil grijpen op de plekken waar hij of zij de meeste tijd doorbrengt. Op zijn telefoon dus. En je wil niet meer voor elk nieuwsartikel een aparte app openen - van The Guardian via NOS naar de Volkskrant. Een overkoepelende plek moet het gewenste gebruiksgemak bieden, terwijl de typografie van de afzonderlijke media herkenbaar blijft.

Volgens Nieman Lab gaan media niet langer bouwen aan een netwerk op Facebook of Apple om lezers naar hun websites te trekken. Het nieuwe devies van Apple is: geef ons een klein deel van je journalistieke onafhankelijkheid en blijf binnen onze muren. Natuurlijk kleven daar risico's aan. Het leidt ten eerste tot minder verkeer op de eigen site van het medium.

Nederlands model

Een jongensdroom anno nu: je startup verkopen aan een groot bedrijf als Apple. Het overkwam de Nederlanders Jochem Wijnands (foto links) en Michel Elings (foto rechts). De technologie voor hun app Prss staat aan de basis van News, de nieuwsapplicatie met artikelen uit meerdere bronnen die Apple maandag lanceerde.

Tot ieders verbazing werd in april vorig jaar bekend dat de diensten van Prss stopgezet zouden worden. Het platform maakte het mogelijk om een eigen iPad-magazine samen te stellen. In september ontdekte de site iCulture dat Prss was overgenomen door Apple. In juli meldde oprichter Elings al op Twitter dat hij ging verhuizen naar Palo Alto, de stad in Californië waar de techindustrie is gevestigd.

Het advertentiemodel verandert zodra een uitgever met zijn artikelen uit de eigen vertrouwde omgeving stapt. In het geval van Apple News, dat vanaf de herfst om te beginnen in Amerika, het Verenigd Koninkrijk en Australië beschikbaar is, verdient de uitgever alle inkomsten van de zelf verkochte advertenties. Maar als Apple de advertenties verkoopt, ontvangt het bedrijf 30 procent daarvan.

Aangezien de content in Apple News gratis is (The New York Times biedt dertig artikelen per dag aan) zal er waarschijnlijk flink wat reclame op staan. De techgigant bezweert dat de gebruikersgegevens niet worden doorverkocht of worden gebruikt voor andere apps en apparaten; je hoeft dus geen op maat gemaakte advertenties te verwachten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden