Nieuwe veilingreus belaagt Greenery

Megaveiling The Greenery krijgt concurrentie. Door een fusie tussen de Limburgse veiling ZON en een Duitse afzetorganisatie ontstaat een nieuwe, machtige speler in de voedingstuinbouw....

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM

'We willen niet polariseren', benadrukt directeur C. van Beek van veiling ZON. 'Maar door deze fusie zitten we wel meteen in de kopgroep. Daarmee heb ik niets teveel gezegd.' Veiling ZON besloot in 1996 niet mee te doen aan The Greenery, de mammoetveiling waarin maar liefst negen veilingbedrijven samensmolten.

ZON heeft bewust voor een Duitse fusiepartner gekozen. 'We opereren immers in dezelfde regio. Daar doen nationale grenzen niets aan af. Zie het maar als een uiting van almaar verdergaande Europese integratie', aldus veilingdirecteur Van Beek.

De groente en fruit en champignons van veiling ZON komen voor 80 procent terecht bij de Duitse consument. Door de fusie met NBV/UGA wordt het nog makkelijker de Duitse markt te bewerken. De fusiepartner heeft uitstekende verkoopkanalen en zelfs eigen cash en carry-winkels in Duitsland. Ook wat betreft het productassortiment sluiten de twee veilingorganisaties goed op elkaar aan. Bij ZON ligt de nadruk op groente en fruit, bij NBV/UGA worden vooral bloemen en planten verkocht.

De nieuwe afzetorganisatie ligt centraal in Europa, waar de afzetmogelijkheden groot zijn. Ook het wegvallen van de nationale grenzen biedt interessante groeimogelijkheden, verwachten de fusiepartners. 'We zijn nu een speler van formaat in Europa. Dat willen we ook graag', aldus woordvoerder R. van Lee van Veiling ZON.

De schaalvergroting in de voedingstuinbouw is nodig omdat het aantal grote supermarktketens in Europa snel slinkt. Om die grote winkelketens tegenwicht te kunnen bieden, moeten de tuinders hun afzet in handen geven van grote marktpartijen zoals gefuseerde veilingen. Daarbij speelt de veilingklok een steeds minder belangrijke rol. Bij Veiling ZON gaat ongeveer de helft van de producten nog via de klok. De andere helft wordt verkocht op contractbasis met grote winkelketens.

Die fusies tussen veilingen onderling en het terugdringen van de rol van de klok gaat met horten en stoten. Bij zowel Veiling ZON als The Greenery lopen nogal wat tuinders weg. De tuinders die zijn aangesloten bij The Greenery vinden dat ze te weinig invloed hebben op het beleid. Maar de schaalvergroting wordt alom als onontkoombaar gezien.

Veiling ZON heeft nu een jaaromzet van 815 miljoen gulden. NBV/UGA zet op jaarbasis 900 miljoen om. Beide partners zijn dus ongeveer van gelijke grootte. De nieuwe organisatie moet begin volgend jaar op poten staan.

Samenwerkingsverbanden tussen Nederlandse en Duitse bedrijven lopen relatief vaak stuk. ZON is echter niet bevreesd voor spanningen. 'Onze partner zit hier tien kilometer vandaan. De grens tussen onze landen is kunstmatig', vindt directeur van Beek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden