Nieuwe rijden net begonnen

Het Nieuwe Rijden maakt autorijden zuiniger, daarover kan geen twijfel bestaan. Een op de vijf rijders doet het, nu de rest nog, hoopt Martin Kroon....

Wie na de verwarrende koppen van vorige week over Het Nieuwe Rijden (HNR'lijkt doel te missen' en 'helpt waarschijnlijk nauwelijks') het artikelzelf leest (Kennis, 3 december), vraagt zich af wat er dan niet goed is aande rijstijl die na de oliecrisis van 1973 al door 'Shell helpt' werdaanbevolen.

De Volkskrant van 22 oktober en de NRC van 4 november hadden een heelander verhaal. De afgebeelde curves van hetbrandstofverbruik-per-versnelling bij verschillende snelheden gevenglashelder aan wat de winst van lage toeren is. Als je in een gemiddeldeauto 'sportief' 50 in z'n 2 rijdt (circa 3500 toeren en 1 op 8), verbruikje ruim tweemaal zoveel benzine als met 1500 toeren in z'n 5.

Op rijles heeft iedereen geleerd 50 in z'n 3 (1 op 12) te rijden,terwijl elke moderne auto dat met veel minder toeren in 4 of zelfs 5 kan.Als elke auto gemiddeld 500 toeren mindert (dat is één versnellinghoger), is het HNR-doel van 10 procent brandstof- en CO2-reductie bereikt.Eén op de vijf automobilisten doet het - nu de rest.

Het ingewikkelde verhaal over de verouderde Europese testcyclus zegtniets over de kansen met HNR een deel van de Kyoto-doelen te halen zonderpaardenmiddelen als torenhoge accijnzen. HNR corrigeert wat de technieknalaat en gebruikt wat zij mogelijk maakt. Wie het optimale 'zuinige'EU-verbruikscijfer-uit-de-autofolder zelf wil halen, móet wel HNRtoepassen en minder hard optrekken dan nu gebruikelijk is.

De individuele mogelijkheden om 10 tot 20 procent reductie te bereiken,zijn groot. Dat bewijzen prakijkervaringen, met wel 30 procent verschiltussen zuinigste en onzuinigste rijders in eenzelfde autotype over dezelfderoutes.

Juist de toegenomen motorvermogens en prestaties (in nieuwe auto'sgemiddeld al meer dan 100 pk en 200 km/uur) maken het noodzakelijkbeheerster en met lagere toeren te rijden dan we gewend zijn uit de tijddat auto's gemiddeld maar 50 pk hadden.

Die waanzinnig hoge prestaties van gewone auto's zijn er de echteoorzaak van dat het gemiddelde praktijkverbruik bij benzine nog steeds rond1 op 12 schommelt en bij diesel rond 1 op 15, ondanks de technischeverbeteringen. Maar dankzij die 'dikke' (turbo)motoren kan HNR - ook bijdiesels - uitstekend worden toegepast, zonder als een slak over de weg tekruipen. Wie gewoon ouderwets 'over z'n (optimale) toeren' blijft rijden,wordt gestraft met meer dan een kwartje per liter - niet van 'Kok', maarvan je eigen rechtervoet.

Of de ambitieuze programma-doelstelling van 10 procent ooit gehaaldwordt, hangt van andere factoren af dan de testcyclus, maar daar rept hetartikel niet over. Met een paar miljoen euro en leuke spotjes verander jegeen massaal verkeerd aangeleerd gedrag - zelfs niet met de huidigebrandstofprijzen. Belangrijkste voorwaarde voor gedragsverandering is deeis (al lang in Brussel door Nederland bepleit) dat alle nieuwe auto'sstandaard een boordcomputer krijgen. Zo kan 'the car do the teaching'.Uitgerekend BMW geeft al jaren het goede voorbeeld met een analoge meterals ideale doe-hetzelf-instructeur, die constant aangeeft hoeveel hetverbruik bij elk toerental is. Iedere auto en vrachtauto zou zo'n metermoeten hebben. Helaas heeft minister Zalm de fiscale stimulering, die eenpaar jaar geleden voor boordcomputer en cruise control bestond, wegenssucces afgeschaft. Zo gaat dat in boekhoudersland Nederland!

Ook de autobranche, de BOVAG-rijscholen, ANWB en 3VO zouden als partnersvan het HNR-programma veel meer kunnen doen om hun klanten en leden desimpele HNR-tips bij te brengen. Daarmee kunnen ook verkeersongevallen enautoschaden gereduceerd worden. Want nieuwe rijders rijden relaxt, halenminder in en anticiperen meer. Minder stress en meer comfort zijn misschienwel een sterker verkoopargument dan de brandstofkosten sec. Die maken -gemeten aan de talrijke auto's die zomer én winter nodeloos stationairstaan te draaien - blijkbaar nog steeds op heel wat (zaken)automobilistenweinig indruk ondanks de 2 tot 3 gulden die een liter brandstof anno 2005kost.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden