Nieuwe poging om televisie en internet te koppelen

Ze draaien al jaren verlangend om elkaar heen, er zijn al diverse koppelingspogingen gedaan, maar tot een geslaagd huwelijk wil het maar niet komen tussen de televisie en het internet.

Internet op de pc en de mobiele telefoon zijn gouden combinaties. Maar internet op ‘het derde scherm’ wil maar niet lukken. Althans: tot nu toe. Want enkele grote televisieproducenten als Philips, Sony en Panasonic wagen een nieuwe poging. Philips komt eind maart met een serie televisies die de kijker ‘vanuit de luie stoel’ toegang bieden tot internet.

Dat het dit keer wel gaat lukken, heeft volgens Philips een aantal redenen. Zo is de content op internet de afgelopen jaren van karakter veranderd. Door de opkomst van breedband en videosites als YouTube is er nu veel meer entertainment beschikbaar, vooral in de vorm van bewegend beeld. En in tegenstelling tot televisie kan de kijker op internet zelf kiezen wat hij wil zien.

Televisie en internet lange tijd gezworen vijanden

Het leek zo’n logische combinatie: internetten vanuit je luie stoel. Dus ontwikkelde KPN eind jaren negentig een apparaat dat de kijkbuis en het web bij elkaar bracht: de NetBox. Het idee achter het apparaat was goed: veel Nederlanders kenden het internet toen nog vooral van de krant en tijdschriften, en de NetBox moest hen op ‘laagdrempelige wijze’ het net op krijgen, stelde KPN. Het apparaat was een eenvoudig kastje dat met een traag modem contact legde met internet en dat tegen betaling van 5 gulden (2,25 euro) per maand ook e-mail kon afhandelen. Het apparaat kostte omgerekend ruim 350 euro.De NetBox werd een geweldige flop en binnen een jaar haalde KPN de stekker uit het project. Later heeft een internetaanbieder het nog eens vergeefs geprobeerd, met hetzelfde apparaat. Internet en tv, was vanaf dat moment het credo, gaan niet samen.
]]>

Weglokken
‘We denken niet dat we de computergebruiker achter zijn scherm kunnen weglokken en dat hij op de televisie gaat internetten’, zegt een woordvoerder van Philips. ‘De televisie blijft televisie, waarnaar je achteroverleunend kijkt, al dan niet met meerdere mensen. Maar internet heeft zoveel breedte en diepte aan het aanbod toegevoegd, dat we deze consumenten willen bedienen.’

Mark Deuze, hoogleraar Journalistiek en Nieuwe Media aan de Universiteit Leiden, bevestigt dat beeld. Er is volgens hem veel meer aanbod dan vroeger. Bovendien heeft de consument geleerd te werken met apparaten die televisie en internet combineren, ‘zoals de Xbox 360 met Xbox Live en smart phones als de iPhone’.

Daarnaast is volgens Deuze de internettechnologie goedkoper geworden, werken diverse apparaten beter samen en is de productie van ‘content’ (tekst, foto’s, video) goedkoper geworden. ‘Al deze factoren zijn de afgelopen jaren in een stroomversnelling geraakt.’

Goedkoper
De genoemde ontwikkelingen worden zichtbaar in de nieuwe nettelevisies. Was het vroeger nodig een apart kastje te kopen voor internettoegang op de televisie (zie kader), nu wordt de benodigde hardware gewoon ingebouwd omdat de kostprijs ervan aanzienlijk gezakt is.

De duurdere versies van Philips NetTV (uit de serie 9000 en het 21:9-toestel, met een extra breed beeld voor bioscoopfilms) kunnen via Wifi contact leggen met een draadloos modem. De goedkoopste internettelevisie van Philips gaat rond de 1.000 euro kosten. Deze moet via een kabel het internet op.

Tv-kijkers die online willen, hoeven geen extra abonnementen te nemen: de televisie gebruikt dezelfde internetverbinding als de laptop of pc op zolder. Ook zal de meeste informatie gratis beschikbaar zijn. Onder meer de Volkskrant zal ‘content’ aanbieden, in de vorm van de video’s die ook op de website van de krant te vinden zijn. Er komen ook betaalde diensten.

Buienradar
Philips heeft in het het Oostelijk Havengebied in Amsterdam een half jaar onderzoek gedaan naar het kijkgedrag van consumenten op internet-tv. Daaruit kwam zeer divers gebruik naar voren: ‘Mensen bekijken een video van anderhalf uur op YouTube, maar gaan ook vier keer per dag even kort online om Buienradar te bekijken’, zegt de woordvoerder. Grootste troef van NetTV: de televisie heeft al een prominente plek in de woonkamer en is vanuit standby vrijwel direct beschikbaar. De pc staat vaak nog in een andere kamer en moet eerst opstarten.

Als het concept een succes wordt, hebben elektronicaproducenten een machtig communicatiemiddel in handen. De tv-internetter komt namelijk altijd als eerste op de homepage die in beheer is van de tv-maker. Aanbieders van content zouden volgens een betrokkene enkele duizenden euro’s per jaar betalen om een plekje op homepage te krijgen.

Maar Philips ontkent dat degene die het meest betaalt de beste plek krijgt. ‘Uiteindelijk bepaalt de consument, op basis van zijn eigen voorkeuren. Wij hebben nu een aanbod samengesteld omdat iemand het initiatief moet nemen.’

Onlinebetalingen
Volgens Philips zijn die inkomsten slechts een ‘beperkt onderdeel’ van het businessmodel. Het technologieconcern wil vooral geld verdienen met advertenties rond het aanbod. ‘Zo halen we de investering eruit.’ Ook informatieaanbieders kunnen een deel van de opbrengst krijgen.

Als internettelevisie dit keer wel een succes wordt, ligt een volgende stap onder handbereik: onlinebetalingen via de tv. Online transacties zijn onderdeel van het concept, maar Philips zegt zelf geen transacties te faciliteren. ‘Dat zullen de gebruikelijke partijen gaan doen.’

Ook hoogleraar Deuze verwacht dat financiële transacties belangrijk zullen worden voor internet-tv. ‘Het gaat om het vinden van inkomsten die niet gebaseerd zijn op een vast pakket van producten, zoals een abonnement op een reeks tv-zenders.’ Consumenten zullen online uiteindelijk ‘eindeloze reeksen’ microbetalingen doen. ‘Denk aan het aanschaffen van twee liedjes via iTunes in plaats van een hele cd in een winkel.’

Wat kijkers vermoedelijk niet gaan doen, is e-mailen, denkt Philips. ‘E-mail is persoonlijk, en televisiekijken doe je toch meestal in gezelschap.’ Onmogelijk is het niet, want de toestellen kunnen ook ‘gewone’ internetpagina’s bezoeken. Via webmail kan er door de doorzetters dus worden gemaild. Erg prettig zal dat niet verlopen, want de televisies krijgen geen toetsenbord. Alles verloopt via de afstandsbediening. Daarmee kunnen alleen maar sms-achtige berichten worden verstuurd.

Een 'ouderwetse' televisie (ANP) Beeld
Een 'ouderwetse' televisie (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden