Nieuwe online supermarkt Picnic begint in september

Enkele investeerders zijn van plan om op korte termijn met een nieuwe online supermarkt marktleiders Albert Heijn en Jumbo uit te dagen. De winkel belooft 'gratis bezorging' en een 'laagsteprijsgarantie'. In september wordt Picnic officieel gelanceerd. Eerst in Amersfoort - waar al een proef loopt - en later in andere steden.

Beeld anp

De vier initiatiefnemers rekenen op de echte doorbraak van online boodschappen doen. Uit marktonderzoek zou blijken dat consumenten hun boodschappen graag thuis ontvangen, maar dat nu nog te duur vinden. De mannen achter het idee zijn internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys, Bas Verheijen (voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000) en Michiel Muller, initiatiefnemer van onder meer de onbemande Tango-tankstations en de pechservice Route Mobile.

Slechts 1,5 procent van de jaarlijkse omzet van 35 miljard euro van supermarkten wordt nu online verdiend. Bestaande supers hebben moeite om de online bezorging rendabel te maken. Bezorgen van verse en ingevroren producten is lastiger en duurder dan het leveren van bijvoorbeeld boeken of televisies. Ook willen mensen niet uren thuisblijven om te wachten op de bezorging.

Picnic zegt zijn prijzen laag te kunnen houden door geen fysieke winkels te gebruiken en door scherper in te kopen: alleen bestelde producten worden ingekocht. Klanten kunnen straks via een app hun bestelling doen. Het werkt samen met de inkooporganisatie van de kleine supermarktketen Boni.

Ook denkt het een oplossing te hebben voor de bezorgtijden: 'De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Doordat de kosten van deze nieuwe manier van distributie zo laag zijn, kunnen de prijzen voor de boodschappen laag zijn en is de bezorging gratis.'

Hubs
Het hoofdkantoor en het belangrijkste distributiekantoor zijn gevestigd in Nijkerk. Vanuit daar worden 'hubs' bevoorraad. Een eerste hub staat in Amersfoort, waar onder de naam 'Sprinter' het bedrijf al proef draait met een selecte klantenkring. Speciaal voor dit project ontwikkelde elektrische busjes bezorgen de boodschappen bij mensen thuis. 'Het doet veel testklanten van Picnic denken aan een moderne miniatuurversie van de vertrouwde SRV-wagen, waarvan er vroeger duizenden op gezette tijden door Nederlandse woonwijken reden', schrijven de initiatiefnemers woensdag in een persbericht.

Picnic zal in de loop van september officieel gelanceerd worden. Naar eigen zeggen zullen na Amersfoort 'snel andere steden volgen'.

Picnic wil de concurrentie aangaan met gevestigde bedrijven als Albert Heijn en Jumbo. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.