Nieuwe mondiale fietsengrootmacht in de maak na overnamebod

Er is, als de toezichthouders het tenminste goed vinden, een nieuwe mondiale fietsgigant in de maak. Het in Almere gevestigde Pon Holdings, eigenaar van onder meer Gazelle, heeft een overnamebod gedaan op de in Heerenveen gevestigde fietsenproducent Accell Group, onder meer bekend van de Nederlandse fietsmerken Sparta en Batavus.

Fabriek van Gazelle in Dieren. Beeld anp
Fabriek van Gazelle in Dieren.Beeld anp

Pon wil Accell 32,72 euro per aandeel betalen om samen de grootste fietsenmaker in de wereld te worden. Het bod waardeert Accell op 846 miljoen euro. De combinatie zou gemeten naar hun mogelijke, gezamenlijke omzet van zo'n 1,7 miljard euro een goede kans maken op de titel van grootste fietsenproducent ter wereld. Een akkoord is er echter nog niet. Accell Group liet in een persbericht weten het bod 'zorgvuldig te bestuderen.' De ondernemingen moesten dinsdagochtend al wel met een persbericht naar buiten komen omdat het nieuws al in de financiële wereld was uitgelekt.

Powerhouse

Pon Holdings is een importeur van auto's die sinds 2011 zo'n tien, vooral buitenlandse, fietsmerken heeft opgekocht en heeft ondergebracht in zijn divisie Pon.Bike. Ook maken de Nederlands-Canadese racefietsenfabrikant Cervélo, het Amerikaanse mountainbikemerk Santa Cruz en het uit 1904 stammende Union (bekend van de OV-fietsen) onderdeel uit van het fietsenimperium van Pon. Accell claimt onder meer de grootste verkoper te zijn van elektrische fietsen in Europa. Hoeveel elektrische fietsen het bedrijf daarvoor heeft moeten verkopen in Europa is onbekend.

Vorig jaar was de markt voor nieuwe fietsen in Nederland ruim 900 miljoen euro waard en werden iets meer dan 900 duizend fietsen gekocht door consumenten. Volgens analisten van Petercam zakenbank Degroof Petercam komt het marktaandeel van Pon en Accell in Nederland op ruwweg 40 tot 50 procent uit. 'Er komt een echt powerhouse te staan, zeker op het gebied van e-bikes', zei analist Frank Claassen van Degroof Petercam tegen het ANP.

Lees ook

Pon, de eigenaar van Gazelle die aast op een andere fietsengrootmacht, gaat terug naar waar het ooit begon: fietsen

Hete adem

Beide bedrijven maken fietsen in het midden- en luxesegment. Ze groeiden de laatste jaren hard, maar voelen de hete adem in hun nek van concurrentie uit Azië, zegt analist Joost van Beek van Theodoor Gilissen. 'Fietsen maken is nog steeds voor een groot deel handwerk. In Azië liggen de lonen lager.' Volgens hem is het logisch wanneer de twee voortaan samen zouden optrekken, omdat ze dan voordelen kunnen behalen op de inkoop van bijvoorbeeld versnellingen of elektrische fietsmotoren. De meeste omzet halen de twee producenten dicht bij huis. Pon leunt bijvoorbeeld sterk op de verkoop van Gazelle-fietsen in Nederland. Ook Accell haalt bijna de helft van zijn omzet in Nederland en Duitsland, iets meer dan 10 procent van zijn omzet uit de Verenigde Staten, terwijl Azië niet eens als aparte exportregio wordt genoemd in het jaarverslag. In Duitsland is Accell groot met merken als Haibike en Winora, in Frankrijk met het tweewielermerk Lapierre en in Italië met Atala.

Voor zover bekend is de Taiwanese producent Giant nu de allergrootste 'fietsenboer' in de wereld. Deze fietsenproducent realiseerde vorig jaar een omzet van omgerekend 1,8 miljard euro. Dit bedrijf is nog meer dan zijn Nederlandse concurrenten afhankelijk van internationale expansie. Giant verkoopt vijf procent van zijn fietsen in eigen land en haalt een derde van zijn omzet via de verkoop van fietsen in Europa. Ook de Verenigde Staten en China zijn voor de fietsenfabrikant uit Taiwan belangrijke afzetmarkten.

Argwanend

FNV Metaal is argwanend. Het overnamebod komt onverwacht voor de vakbond, die zich zorgen maakt over de werkgelegenheid. PON werkt namelijk veel met flexkrachten en die zijn relatief makkelijk te ontslaan. Beleggers zien het wel zitten. Het aandeel Accell Group sloot dinsdag op de Amsterdamse beurs liefst 19,6 procent hoger, op 31,73 euro. Die vreugde is mogelijk voorbarig. Mocht er een deal komen, dan moeten de toezichthouders daar nog wel mee instemmen. Die zullen volgens de kenners kritisch kijken of het gezamenlijke fietsenbedrijf niet te groot wordt in bepaalde landen, zoals Nederland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden