Nieuwe Lexus is zonder meer dynamisch en spannend

Het Japanse luxemerk ontsaait de hybride met de spetterende LC 500h.

De nieuwe Lexus LC 500h.

Toen Akio Toyoda, de baas van Toyota's luxemerk Lexus, een paar jaar geleden aan een groepje Amerikaanse autojournalisten vroeg wat er mis was met zijn auto's, zeiden ze: niks, eigenlijk. Uw auto's zijn comfortabel, betrouwbaar, zuinig, veilig, luxueus. Maar, zeiden ze, uw auto's zijn ook saai.

Toyoda besloot het roer om te gooien. Lexus moest dynamischer worden, meer emotie laten zien en voelen. Meer Freude am Fahren. Zo geschiedde. De nieuwe Lexus lijkt in niets op de modellen van een paar jaar geleden. Of het mooi is, is een kwestie van smaak, maar ze ogen zonder meer dynamisch en spannend, en zeer Japans - wat goed is: niet nóg meer Audi's op de weg.

Op één aspect liet Lexus het nog afweten: de rijdynamiek. Dat komt vooral door de hybride aandrijflijn, die in bijna alle modellen afstamt van die van de Prius. Deze hybride is efficiënt en comfortabel op kabbelsnelheid, maar als pogingen tot sportief rijden worden gedaan, zo opwindend als temazepam. Optrekken in een hybride van Toyota en Lexus voelt alsof je aan een lang elastiek wordt voortgetrokken.

Geen gierende motor

Daar is nu dus ook iets aan gedaan. Lexus onthulde vorige week in Den Haag de LC 500h. Een spetterend ogende coupé met een nieuw ontwikkelde hybride aandrijflijn. Lexus heeft daartoe de gebruikelijke cvt-technologie gekoppeld aan een viertrapsautomaat. Het resultaat, zegt Lexus, is dat het voelt alsof je met een 'gewone' tientrapsautomaat rijdt (met vier 'echte versnellingen en zes gesimuleerde). Het resultaat is dat de motor bij flink versnellen niet meer giert, maar dat het toerental in overeenstemming is met de mate van versnelling.

De nieuwe aandrijflijn voelt dus 'ouderwets'. Vermoedelijk levert Lexus iets in op efficiency, ten voordele van de rijervaring. Hoe het in de praktijk werkt, is nog niet bekend. De aanwezige autojournalisten mochten vorige week alleen kijken, niet voelen.

Lexus zegt dat de nieuwe technologie vooral goed past bij zwaardere motoren, vanaf ongeveer 2,5 liter. Het zogenoemde Multi Stage Hybrid System zal daarom niet in kleinere modellen verschijnen. De LC 500 (er is ook een ouderwetse variant met V8) komt volgend voorjaar op de markt. We kunnen niet wachten, al is het maar vanwege de geweldige spiegelpaleisachterlichten die andere weggebruikers voornamelijk zullen zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden