profiel

Nieuwe grootmacht in Amsterdamse grachten

Door de overname van Lovers voegt rederij 't Smidtje zich in Amsterdam bij de dominante concurrenten Canal Company en rederij P. Kooij.

Rondvaartboot van Lovers op het Amsterdamse IJ.Beeld sabine joosten/Hollandse Hoogte

De befaamde Amsterdamse rondvaartrederij Lovers wordt overgenomen. De 68-jarige Karel Lovers heeft het bedrijf verkocht aan de jonge rederij 't Smidtje en Tours & Tickets.

Door deze overname ontstaat een derde grootmacht op de Amsterdamse wateren naast Canal Company (ook onder meer Candlelight Cruise en Gray Line) en rederij P. Kooij (onder meer Plas, Boekel, Hof van Holland en Kooij zelf).

Eigenaar Thomas Smidt zegt de rondvaartboten zo snel mogelijk te willen verduurzamen. De boten van Smidt varen al voor een groot deel op elektriciteit en dat zal nu ook met vloot van Lovers moeten gebeuren. Hij kent Lovers goed, omdat hij er zelf ooit begon. In 2001 vond hij een gat in de markt met rondvaarten op maat.

Hij begon met één salonboot met de naam Smidtje. In 2011 nam Smidt een bedrijf over dat toeristische rondvaarten organiseerde vanaf een steiger bij het Anne Frank Huis. 'Daar komen 1,2 miljoen mensen per jaar. Dan hoef je geen reclame te maken. Ze stappen zo op de boot', aldus Smidt. De overname van Lovers is een grote stap voor Smidt, die inmiddels achttien boten heeft rondvaren in Amsterdam.

Lovers telt 23 rondvaartboten (genoemd naar bekende Nederlanders als Wim Kan, André van Duin en Ramses Shaffy), maar heeft ook nogal wat nevenactiviteiten. De dochters Watertaxi en ticketactiviteit Transpotainment zullen eveneens overgaan.

Smidt doet de overname samen met de in Lijnden gevestigde Tourism Group Holding, bij toeristen vooral bekend van toerismedochter Tours & Tickets. Het bedrijf zegt marktleider in Amsterdam te zijn op het gebied van de verkoop van kaartjes voor excursies en attracties.

De concurrentie in de grachten van Amsterdam is moordend. In totaal zijn er 32 bedrijven actief met rondvaarten en cruises. Belangrijk is vooral de goede opstapplaatsen te hebben zoals het Rijksmuseum, Leidseplein en Centraal Station.

Rederij Lovers werd zestig jaar geleden opgericht door de vader van Karel Lovers. Zelf kwam hij tien jaar later in het bedrijf. Na vijftig jaar vindt hij het welletjes en wil zijn blik verruimen. 'Het werd eens tijd om te denken aan andere zaken', zo liet hij weten. Lovers liet zich kennen als iemand met grote ambities. In 1990 richtte hij Lovers Rail op, een eigen spoorwegmaatschappij, die uiteindelijk ook enige tijd twee diensten zou exploiteren naar Zandvoort en IJmuiden. Maar het werd geen succes. In 1998 verkocht hij Lovers Rail. De opbrengst gebruikte hij om een speciale kartonnen verpakking te ontwikkelen.

Uitvinden is een van de passies van Karel Lovers. Ook als rederij was Lovers trends ettend. Het introduceerde naast de rondvaartboten onder meer de amfibiebus en begon als eerste met culinaire rondvaarttochten.


Lovers heeft zijn rederij te koop gezet, omdat hij liever andere dingen wil gaan doen. Zijn kinderen hebben geen interesse in het bedrijf. 'Voor mij stond bovenaan dat de rederij Lovers moest blijven heten en dat het personeel helemaal mee gaat. Dat is gelukt. De familienaam blijft bestaan, die komt in goede handen.'


Karel Lovers houdt wel het café Delirium aan de Piet Heinkade, dat met 500 soorten pretendeert het grootste biercafé van Amsterdam te zijn. Het café is een franchise van een internationale keten van biercafés. Zoon Quinten Lovers blijft eigenaar van Powerzone aan de De Ruyterkade (lasergamen, bowlen en dineren) en het evenementenbureau Toptours.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden