Nieuwe generatie vouwfietsen in aantocht

Vouwfietsen zijn razend populair. Ze zijn praktisch voor alledaags vervoer naar het station en voor een ritje van de camping naar de bakker....

Ze staan er eigenlijk alleen maar om naar te kijken, in maart op de RAI in Amsterdam: de Tango en de Access, twee concurrerende vouwfietsen van een nieuwe generatie. Ze komen pas rond de zomer in productie, maar dan zouden het heel goed collector's items kunnen worden.

Het is ooit de Deense Galaxe overkomen, een grote, sierlijke vouwfiets. Een kunstminnaar kocht een exemplaar en hing de fiets thuis aan de muur.

De ontwerpers van de Tango en de Access winnen geregeld designprijzen. Maar het winnen van zo'n prijs is niet het hoofddoel. Het draait bij de twee fietsen allemaal om mobiliteit.

Een vouwfiets is een praktisch vervoermiddel, maar vaak niet meer dan dat. Leuk voor een rit van de camping naar de bakker. Of van huis naar de trein. De Tango en de Access moeten de gebruiker comfort bieden. De gebruiker merkt niet dat hij op een vouwfiets zit, maar pakt wel de voordelen. Niet meer zoeken naar een parkeerplaats of wachten op tram of bus. En hij kan op vakantie lange ritten maken.

'Ik wist niet wat me overkwam', zegt Jan Willem van der Straten, tot voor kort marketingmanager bij Union. De fietsfabrikant was vorig jaar in de markt voor de productie van de Tango en Van der Straten mocht een prototype uitproberen. 'In een oogwenk was ik vergeten dat ik op een vouwfiets zat.' Maar de Tango zal niet worden gebouwd bij Union, maar bij het Duitse zusterbedrijf Sachs.

De Tango heeft een commerciële voorsprong op de Access. Volkswagen gaat een luxe versie verkopen. De compacte fiets komt als 'optie' op de prijslijst te staan, naast extra's als metallic lak en een radio-cassetterecorder.

Gazelle, de producent van de Access, heeft ook contact met autofabrikanten, maar commercieel directeur Anton van Diermen laat geen namen vallen. Wel de prijs van de Access. Die zal rond de tweeduizend gulden liggen. Dat is ook de prijsklasse van de Tango.

Als Tango en Access hun belofte waarmaken, is de prijs geen obstakel. 'Vouwfietsen zijn een hit', zegt Patrick Bruin van het onderzoeksbureau GfK in Amstelveen. Vorig jaar zijn ruim veertienduizend opklapbare fietsen verkocht, wat neerkomt op een groei van 49 procent.

De spoorwegen merken het ook. Volgens John Krijgsman van de NS gaan er elke dag tienduizend vouwfietsen mee in de trein. De Tango wordt door het Amsterdamse ontwerpbureau Springtime geprofileerd als een car-bicycle, maar Springtime bezweert dat de Tango ook bedoeld is voor treinreizigers. Van de Access is dat heel zeker, zegt ontwerper Peter van der Veer uit Geldermalsen.

Van der Veer is laatst nog op bezoek geweest bij Springtime. 'Ik weet het, we zijn concurrenten, maar ik draag ze een warm hart toe. Ze hebben hun job hartstikke goed gedaan.'

Springtime en Van der Veer hebben hetzelfde doel langs verschillende wegen benaderd. De Tango (spreek uit: tengo) heeft iets futuristisch. 'Er zit geen fietsonderdeel in', zegt John Kock van Springtime. De Access is duidelijk wel een fiets. Sterker nog: de positie van zadel, stuur en trappers zijn door Van der Veer en zijn collega's op dezelfde plek gezet als bij de snelle hybrides van Gazelle.

Voor de kopers wordt het puzzelen. Een opgevouwen Access is groter dan een opgevouwen Tango, maar de Acces weegt ongeveer drie kilo minder, dankzij het carbonframe: twaalf tegen vijftien kilo in het voordeel van de Gazelle.

De Tango heeft vier versnellingen, de Access zeven. De wielen van de Access zijn groter dan van de Tango, wat het comfort verhoogd. Maar van de Acces is alleen het achterwiel geveerd, bij de Tango allebei. Om de puzzel compleet te maken: dat laatste kan in het voordeel zijn voor de Access, want vering vreet trapkracht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden