Nieuwe fraudetruc met betaalpas succesvol

De schade door fraude met verloren of gestolen betaalpassen is vorig jaar gestegen van 3,3 miljoen naar 4,7 miljoen euro. Dat komt vooral door een vorig jaar opgedoken nieuwe truc van criminelen, die pashouders zo ver weten te krijgen dat ze hun betaalpas opsturen en ook hun pincode prijsgeven.

Wilco Dekker
null Beeld anp
Beeld anp

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de Betaalvereniging Nederland hebben dit vrijdag bekendgemaakt. Bij de nieuwe fraudevariant doen criminelen zich via e-mail of telefoon voor als bankmedewerker. Ze vragen mensen hun bankpas op te sturen, bijvoorbeeld omdat deze vervangen zou moeten worden. Slachtoffers die hierop ingaan wordt meestal gevraagd via een linkje hun pincode in te tikken op een website die is nagemaakt als die van de bank. Daar moeten ze inloggen en hun hun pincode intikken, gevolgd door een nieuwe pincode. Op die manier zou de oude pas worden gerecycled. In feite geven de nietsvermoedende klanten zo hun pincode prijs bij de pas die ze al hebben opgestuurd.

Ondanks een al drie jaar lopende campagne van beide organisaties - Hang op! Klik weg! Bel uw bank! - trappen nog relatief veel bankklanten in de nieuwe truc.

De NVB en de Betaalvereniging benadrukten vrijdag nog maar eens dat banken en hun medewerkers klanten nooit zullen vragen een betaalpas op te sturen, noch om hun pincode prijs te geven. Er zijn slechts drie apparaten waarop je de pincode van je betaalpas moet intikken: een geldautomaat, een betaalautomaat in een winkel en de inlogapparaatjes van sommige banken voor internetbankieren. In alle andere situaties moet je de pincode van je betaalpas nooit intikken, aldus NVB en de Betaalvereniging, dus ook niet op een webpagina of in een mobiele app.

Phishing

Criminelen gebruiken steeds slimmere methoden om u via een e-mail persoonsgegevens te ontfutselen. Hoe herken je phishing?

Schadepost

Fraude met internetbankieren leidde vorig jaar tot een schadepost van 3,7 miljoen euro, een miljoen minder dan een jaar eerder. Banken vergoeden in vrijwel alle gevallen de schade. Slechts 40 duizend euro werd niet vergoed, omdat de schade te wijten was aan grove nalatigheid van de klant. Volgens de NVB en de Betaalvereniging laat de daling van de schade van fraude met internetbankieren zien dat banken er steeds beter in slagen om fraude tijdig te ontdekken.

De totale schade door fraude in het betalingsverkeer steeg wel, van 17,3 miljoen euro in 2014 naar 17,9 miljoen euro vorig jaar. In de jaren ervoor liep die juist sterk terug. In 2012 was de schade nog 81,8 miljoen euro. Bij mobiel bankieren en contactloos betalen is nog geen schade door fraude gemeld. Diefstal na het kopiëren van pasgegevens (skimming) kostte vorig jaar 1,7 miljoen euro. In Nederland komt dat nauwelijks nog voor, nu betaalterminals een beveiligde chip aflezen in plaats van een magneetstrip.

De voordelen van dat andere plastic: de creditcard. (+)

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden