Nieuwe directeur Ahold heeft niks met grote ego's

Dick Boer en Frans Muller tijdens een persconferentie.Beeld Hollandse Hoogte

Met Frans Muller weet Ahold Delhaize wat het krijgt. Eerder viel de man met een hekel aan spierballentaal op door zijn krachtdadige optreden bij de Belgische tak.

De toekomstige Ahold Delhaize-topman en opvolger van Dick Boer is opnieuw een Nederlander, maar hij komt van het Belgische Delhaize. 'Nederbelg' Frans Muller (57) was van 2013 tot 2016 topman van de Belgische fusiepartner van Ahold. Mogelijk zullen de nog altijd argwanende Belgen, die de fusie altijd als een overname door Ahold hebben ervaren, hem daardoor makkelijker accepteren. Muller krijgt nu de moeilijke taak de Delhaize-supermarkten even winstgevend te maken als Albert Heijn in Nederland. Dat zal niet meevallen, omdat de Belgische arbeidsmarkt aanzienlijk minder flexibel is dan de Nederlandse. In Nederland worden supermarkten voor een groot deel bemand door goedkope scholieren en studenten.

Muller is de oudste zoon van een Fokker-directeur. Hij groeide op in Heemstede en studeerde aan de Erasmus Universiteit. Van 1988 tot 1995 werkte hij in diverse functies voor KLM Cargo, de vrachtafdeling van de nationale luchtvaartmaatschappij. Daarna stapte hij over naar Metro. Dat Duitse detailhandelsconcern was toen zowel eigenaar van de groothandels Metro, Makro en Real-hypermarkten als van de consumentenelektronicagroep Saturn en MediaMarkt. Nadat hij topman was geworden van het grootste bedrijfsonderdeel Metro Cash & Carry en op het hoofdkantoor in Düsseldorf was terechtgekomen, kreeg hij een plekje op de door Management Team samengestelde lijst van Nederlanders die als topmanager succesvol waren in het buitenland. Maar aan grote ego's en spierballenmanagement heeft hij een broertje dood. 'Die dingen kunnen een bedrijf kapotmaken', zei hij een paar jaar geleden in een interview met NRC.

Krachtdadige ingrijpen

Nadat Frans Muller in 2013 de nieuwe topman was geworden van Delhaize, viel hij op door zijn krachtdadige ingrijpen. 'Ik denk dat u de komende maanden aardig wat zal zien gebeuren', zei hij bij zijn aantreden. Ondanks verzet van de Belgische vakbonden haalde hij de de bezem door de keten. Verlieslijdende zaken gingen dicht, honderden banen werden geschrapt en volgens hem overbodige banen opgeheven. Muller verkocht ook Delhaizes verlieslatende activiteiten in Bulgarije en Bosnië-Herzegovina. 'Op markten waar het bedrijf niet kan winnen, moet het niet aanwezig zijn', zei hij. In de VS verkocht hij discounter Bottom Dollar. Delhaize werd door hem panklaar gemaakt voor de fusie met Ahold.

Pikant: in zijn nieuwe functie kruist hij de degens met zijn drie jaar jongere broer. Ondernemer Michiel Muller is namelijk een van de oprichters van online-supermarkt Picnic, die levensmiddelen aan huis bezorgt en dus een directe concurrent is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden