Nieuwe ceo zet mes in McDonald's

McDonald's is te groot en log geworden om de veranderende smaak van de klant te kunnen bijhouden, dus zet het bedrijf flink het mes in de bedrijfsvoering. Ook het aantal eigen restaurants moet flink omlaag, maakte de nieuwe bestuursvoorziter Steve Easterbrook vandaag bekend.

Een meisje eet een McDonald's-burger in Milaan. Beeld reuters

Om het aantal eigen restaurants te reduceren gaat McDonald's nog zwaarder inzetten op franchisenemers. Over vier jaar moet 90 procent van de McDonald's-vestigingen uit franchises bestaan, tegenover de huidige 81 procent. De bezuinigingsoperatie moet een besparing opleveren van 300 miljoen dollar (269 miljoen euro).

Easterbrook hoopt met de reorganisatie de al twee jaar durende trend te keren van weglopende klanten en dalende winstcijfers te keren. Het afgelopen jaar daalde de winst met 15 procent.

De ceo zegt dat McDonald's niet alleen gaat reorganiseren, maar ook 'beter naar de klanten gaat luisteren'. Het bedrijf introduceert een aantal nieuwe burgers en wil het imago van zijn voedsel verbeteren. Dat heeft de laatste tijd flink te lijden gehad onder een aantal schandalen, zoals aangetroffen plastic-resten in Japanse kipnuggets.

Met de nieuwe aankondiging borduurt Easterbrook voort op een aantal eerdere maatregelen die hij sinds zijn aantreden in maart heeft genomen. Zo verhoogt het bedrijf de lonen van Amerikaanse werknemers en doet het vlees in de ban van dieren die behandeld zijn met voor mensen schadelijke antibiotica en groeihormonen. Daarnaast wordt het menu in de VS versimpeld door veel maaltijden te schrappen en worden wereldwijd 700 restaurants gesloten.

Hoe kan McDonald's overleven?

Lees hier de drie tips van Stieven Ramdharie waarmee McDonald's het hoofd boven water kan houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden