Nieuwe auto stoot nog te veel CO uit 2

Autofabrikanten moeten de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s verder beperken. Anders overweegt de Europese Commissie de autoindustrie dwingende eisen op te leggen....

ANP/Bloomberg

Tussen 1995 en 2004 is de gemiddelde CO2-uitstoot van een nieuwe wagen met 12,4 procent gedaald. ‘Lang niet voldoende op weg naar het doel van 25 procent afname in 2008’, zei een woordvoerder van Europees commissaris Günter Verheugen (Industrie) dinsdag. ‘We zullen niet aarzelen de wortel te verruilen voor een stok.’

De beperking van CO2 moet helpen om opwarming van de aarde tegen te gaan. Brussel meent dat het doel van 25 procent beperking ‘ambitieus maar haalbaar was’. Nu is het te laat. Fabrikanten zouden nieuwe auto’s elk jaar een onwaarschijnlijke 3 à 4 procent minder broeikasgas moeten laten uitstoten. De afgelopen jaren was ruim 1 procent afname al lastig.

De dreigende woorden over CO2- staan in contrast met de houding die de Commissie inneemt op het gebied van luchtvervuiling. Hoewel het technisch bijvoorbeeld al lang mogelijk is de roetuitstoot van dieselauto’s tot vrijwel nul terug te brengen, legt de EU geen roetfilterverplichting op, omdat autofabrikanten zoals Volkswagen dit te duur vinden.

Nieuwe auto’s van Europese fabrikanten stootten in 2004 gemiddeld 161 gram CO2 per kilometer uit. Japanse en Koreaanse fabrikanten zitten rond de 170 gram. De afspraak was dat de uitstoot in 2008 zou zijn gedaald tot 140 gram per kilometer. De CO2-emissie van een nieuwe auto moet verplicht worden getoond in autoreclames.

De Europese vereniging van autofabrikanten ACEA noemt de vraag naar grotere en zwaardere auto’s als oorzaak waarom de CO2-uitstoot niet snel genoeg daalt. Een Golf woog ooit rond de zevenhonderd kilo, nu bijna het dubbele.

De milieubeweging reageert teleurgesteld. ‘Het enige goede nieuws is dat de Europese Commissie harde eisen op tafel wil leggen. De huidige afspraken zijn te vrijblijvend’, aldus Jos Dings van de Europese organisatie Transport and Environment, waarbij Milieudefensie en Natuur en Milieu zijn aangesloten.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden