Reizigers op Amsterdam Centraal.
Reizigers op Amsterdam Centraal. © ANP

Nieuwe app voor complete ov-reis is (nu nog) vooral handig voor niet-regelmatige reiziger

De ov-chipkaart, nog geen tien jaar ingeburgerd, lijkt achterhaald. Een nieuwe app voor reizen met de bus, tram, trein en taxi maakt het mogelijk in een keer een reis te plannen én een kaartje te kopen voor de hele rit, ongeacht hoe vaak de reiziger van vervoermiddel moet wisselen.

'Tranzer is een combinatie van Uber, Googlemaps en direct betalen', zegt oprichter Paul Rooijmans, een voormalig NS-manager die betrokken was bij de ontwikkeling van de ov-chipkaart. Grote vervoerders als NS, Connexxion, busvervoerder EBS en Uber doen mee, maar voor sommige trajecten is nog steeds een apart kaartje nodig. De GVB sluit zich deze maand aan, maar Arriva ziet geen reden om met Tranzer samen te werken. 'Wij hebben ons eigen systeem', zegt een woordvoerder.

Van de acht miljoen mensen die jaarlijks gebruik maken van het ov, reizen zes miljoen mensen incidenteel

Incidentele reizigers

Rooijmans snapt dat vervoerders hun klanten niet zomaar willen overleveren aan 'een appje', maar de reiziger wil gewoon van A naar B, zegt de ondernemer. 'Die interesseert het niet via welke vervoerder dat gaat.'

Voor de tickets moet nog de volle prijs worden betaald. Het reizen met korting moet in de toekomst wel mogelijk worden, zegt Rooijmans. De vraag is wanneer, want de NS biedt die kortingsoptie zelf ook niet aan in zijn app. Tranzer is heel interessant, aldus een NS-woordvoerder, want de reiziger gaat 'van bezit naar gebruik' en krijgt alternatieve betalingsopties.

Rooijmans hoopt dat OV-fiets, Greenwheels en andere verhuurders van auto's en fietsen zich willen aansluiten. Van de acht miljoen mensen die jaarlijks gebruik maken van het openbaar vervoer, reizen zes miljoen mensen 'incidenteel'. Naast Rooijmans heeft het internationaal opererende vervoersbedrijf Transdev een minderheidsbelang van 15 procent in Tranzer. De startup denkt deze maand de eerste internationale tickets aan te kunnen bieden.

Keuzemogelijkheid

Tranzer betekent niet het einde van de OV chipkaart

Rooijmans

Tranzer is niet de eerste poging om het ov met mobiel betalen mogelijk te maken. Zo ontwikkelde Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, de ov-chip voor smartphones. Maar die faciliteit is geflopt, mede omdat de aanmeldingprocedure omslachtig is.

Volgens reizigersvereniging Rover kan de app het reizen vergemakkelijken, 'als die doet wat die belooft'. Rover hoopt dat alle OV-aanbieders zich aansluiten.

De prijs kan nog een obstakel zijn: betalen kan met iDeal of creditcard. Dat kost respectievelijk 0,50 en 0,75 eurocent per transactie.