Nieuwe 500 symbool renaissance Fiat

Met tal van manifestaties in dertig steden in Italië en met een immens vuurwerk en een waterballet deze week in Turijn, viert Italië de 50ste verjaardag van de Fiat 500 Nuova....

Jaarlijks presenteert Fiat Auto meerdere nieuwe modellen en telkens gaat dat gepaard met een feestelijke onthulling voor de bevolking van de industriestad. Maar nooit werden de feestelijkheden zo groots opgezet. Volgens de plaatselijke pers werd voor de presentatie op woensdag en donderdag 12 miljoen euro uitgetrokken. Meer dan 200 duizend inwoners van de stad vergaapten zich aan de oude en de nieuwe ‘cinquecento’, bij de onthulling waren acht ministers, de bedrijfstop en duizend ingevlogen journalisten aanwezig.

De spanning voor de onthulling werd de afgelopen vijfhonderd dagen zorgvuldig opgevoerd door de marketingafdeling van Fiat. Eerst was er een website waar belangstellenden hun favoriete auto konden samenstellen, er kwam een ontwerpwedstrijd, er verschenen ‘gelekte’ foto’s, gecamoufleerde proefmodellen lieten zich fotograferen in Turijn en ten slotte kwamen er officiële foto’s en de mogelijkheid alvast in te tekenen op de auto.

Dat menigeen het uiterlijk van de auto al kende, mag de pret deze dagen in Italië niet drukken. In tegendeel. Er zijn via de website, zonder dat er een prijs bekend was, al twintigduizend auto’s besteld, waarvan dertig in Nederland.

Veel aandacht ging uit naar de oude 500, in Nederland liefkozend ‘pukkeltje’ of ‘rugzakje’ genoemd. Op pleinen en markten in Italië worden nog tot half juli bijeenkomsten gehouden van Europese liefhebberclubs, 500-rijders uit heel Europa rijden in optocht naar het geboorteland.

Toch neemt de liefde voor het ronkende autootje vooral in Italië ongekende vormen aan. In Turijn kwamen vorige week achthonderd autootjes bijeen op de Piazza Vittorio Veneto met een veelvoud aan inzittenden en tienduizenden belangstellenden. Liefhebbers van uiteenlopende leeftijd feestten woensdag de nacht weg en oudere heren vertelden met weemoed hoe ze nog in korte broek liepen toen ze met het hele gezin op vakantie gingen naar de Adriatische zee. Want het autootje is niet slechts de vroegere familieauto, het vervoermiddel staat ook symbool voor de wederopbouw van Italië na de oorlog. Toen de auto op 4 juli 1957 op de markt kwam, viel dat samen met de periode waarin veel gezinnen het financieel ruimer kregen en vakantie mogelijk werden. Het autootje maakte binnenlands toerisme bereikbaar voor gewone gezinnen en het gaf het land zijn trots terug. De 500 (tot 1975 3,5 miljoen exemplaren) is uitgeroepen tot nationaal erfgoed.

Als dat model dan ook een jongere uitvoering krijgt, is dat niet minder dan een nationale gebeurtenis. Zeker omdat het niet alleen de renaissance is van Italië’s trots, maar ook symbool staat voor Fiats wederopstanding, de grootste Italiaanse industriële werkgever.

Want het heeft er lange tijd erg slecht voorgestaan bij de autotak van het concern. Met name in de periode vanaf 2000 toen General Motors (GM) zich een belang in het bedrijf verwierf. De samenwerking verliep niet rooskleurig, de modellen verkochten niet erg goed en kenden technische problemen, het moreel was laag en de kosten hoog.

Maar sinds het aantreden van topman Sergio Marchionne in 2002, die het bedrijf profijtelijk wist los te weken van GM en zich weer geliefd wist te maken bij banken en andere investeerders, gaat het weer bergopwaarts. Sinds het vierde kwartaal van 2004 schrijft het concern weer zwarte cijfers, dankzij zware ingrepen in het personeelsbestand. Maar in de fabrieken is geen arbeider ontslagen. Niet alleen omdat de vakbonden het concern op de knieën zouden hebben gedwongen, maar vooral omdat Marchionne inzag dat de kosten werden veroorzaakt door de loodzware bureaucratie. Door vast te houden aan doelstellingen, en verzakers zonder pardon op straat te zetten, wist hij het concern weer op de rails te krijgen.

De sfeer in het bedrijf en de ontwerpen knapten zienderogen op. Een bewijs daarvan is het succes van de Grande Punto uit 2005, Fiats kleinste middenklasser. De auto deed de verkopen in Italië en de rest van Europa flink aantrekken en droeg in belangrijke mate bij tot het marketingsucces en de resultatenrekening. Fiat zet de komende jaren in op het afsluiten van veel allianties met andere automerken – zoals het Indiase Tata – en toeleveranciers om een herhaling van Fiats donkere dagen te voorkomen. Als Italië dan ook nog zijn vrolijke stadsautootje terugkrijgt, dan kan het ‘Fiat siamo noi’ (Fiat dat zijn wij) weer zonder voorbehoud klinken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden