Nieuw warenhuis betaalt minder braaf

Met het kleuteridool Kim-Lian timmert V & D aan de vernieuwing, maar ook traditionele middelen worden niet geschuwd: gewoon de rekeningen later betalen....

Vendex KBB gaat haar betalingstermijn aan leveranciers verlengen. Of dat zomaar kan? 'Alles kan zomaar', meent woordvoerder Peter van Bakkum. Of alle leveranciers er blij mee zijn, weet hij nog niet. 'De brieven gaan nu de deur uit. Met een aantal leveranciers bespraken we het al, dus het valt hun niet rauw op de maag.' De betalingstermijn van Vendex KBB was dertig dagen; vanaf 1 maart worden dat er zestig.

Vendex KBB werd vorig jaar overgenomen en van de beurs gehaald door een consortium van investeringsmaatschappijen onder leiding van het Amerikaanse KKR. Sindsdien kijkt het bedrijf veel kritischer naar de kosten. Van Bakkum: 'Vergeleken met andere grote ondernemingen waren we behoorlijk braaf met onze afbetalingstermijnen.'

'Niet netjes', vindt Robert Blom van Graydon, een bureau dat onderzoek doet naar de kredietwaardigheid van bedrijven. 'In Nederland is de gebruikelijke betalingstermijn dertig dagen; 80 procent van de bedrijven houdt zich hier aan. En die andere 20 procent betaalt eerder, niet later.'

Vendex KBB zet de leverancier 'tegen de muur', vindt Blom: 'Ze dreigen: ''of je gaat akkoord, of je levert niet meer''. Vendex is een belangrijke klant, die zet je niet zomaar aan de kant.'

Hoeveel de verruiming van de betalingstermijnen Vendex KBB oplevert, wil het bedrijf niet zeggen. Nu Vendex KBB geen beursnotering meer heeft, hoeft het bedrijf geen kwartaalcijfers bekend te maken. Volgens schattingen bedraagt de eenmalige besparing tussen de 100 en 120 miljoen euro. Het bedrijf wil dit geld besteden aan schuldenaflossing.

Eerder deze week kondigden de topmanagers Ton van Eijk (hoofd conceptontwikkeling) en Albert Balvers (financieel directeur) hun vertrek aan. Van Eijk werd vorig jaar bij de HEMA weggehaald en met de nieuwe V & D-baas Dirk Goeminne gepresenteerd als het duo dat het verlieslijdende warenhuis nieuw leven zou inblazen, zoals ze dat met succes bij de HEMA hadden gedaan.

Dat Balvers en Van Eijk tegelijkertijd vertrekken, is toeval, meent Van Bakkum. 'Beiden hebben onafhankelijk van elkaar om persoonlijke redenen besloten weg te gaan', aldus Van Bakkum. 'Ze hebben aangegeven ambities buiten deze onderneming te hebben.' Volgens hem heeft het niets te maken met een geschil over de gekozen koers van V & D. De vernieuwing van het warenhuis gaat volgens hem ongestoord door. 'Het is altijd jammer als heel goeie mensen besluiten weg te gaan, maar zo'n operatie staat of valt natuurlijk niet met twee mensen.' Wie de opvolgers zijn, is nog niet bekend. Margreet Jansen, bestuurder van FNV Bondgenoten houdt haar twijfels: 'Als ze na een jaar al opstappen, frons je natuurlijk je wenkbrauwen.' Een verklaring voor hun vertrek heeft ze niet.

V & D heeft het afgelopen jaar een grote reorganisatie ondergaan. Twaalf warenhuizen zijn gesloten en meer dan 2700 medewerkers werden ontslagen. V & D bespaart hierdoor vijftig miljoen euro op jaarbasis. 'Dat tikt behoorlijk aan in je resultaten', is het enige wat Van Bakkum erover wil zeggen.

Sinds het najaar werkt de warenhuisketen aan een nieuw imago en aan nieuwe producten. 'We hadden zo'n tachtig huismerken, nu nog maar tien , elk afgestemd op een bepaalde doelgroep.'

Een aantal van die merken bestond al, zoals het jongerenmerk Yes or No en de horecamerken La Place en Le Marché. Andere zijn nieuw, zoals Liv, dat voor luxe en verzorging staat, Soho, voor 'moderniteit' en Yellow, voor sport. De merken zijn al in alle filialen beschikbaar, maar dat geldt nog niet voor alle producten.

Volgende week introduceert V & D in haar Utrechtse filiaal een nieuwe kinderkledinglijn, Kids Top 20. De kleding werd ontwikkeld met de presentatrice van het gelijknamige kinderprogramma, Kim-Lian van der Meij . 'Zij is erg populair bij kinderen. Als ze straks op tv een leuk T-shirt aanheeft van Kids Top 20, weten de kinderen dat ze dat alleen bij V & D kunnen kopen.' V & D hoopt de stapsgewijze vernieuwing in 2006 te hebben afgerond.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden