Nieuw wapen in strijd tegen lange wachtrijen: zonder rolkoffer krijg je deze zomer voorrang op Schiphol

Schiphol gaat reizigers zonder trolley deze zomer voorrang geven bij de veiligheidscontrole na het inchecken. De luchthaven hoopt door de kleine rolkoffers te ontmoedigen de toenemende hoeveelheid handbagage die passagiers meenemen te verminderen. Dit moet de druk verlichten op de flessenhals bij de bagagescanners.

Reizigers wachten in rijen voor de check-ins en security check op luchthaven Schiphol. Beeld anp
Reizigers wachten in rijen voor de check-ins en security check op luchthaven Schiphol.Beeld anp

Door reizigers met een gemakkelijk te controleren, 'kleine' handtas of rugzak sneller door te laten, probeert de luchthaven te stimuleren dat ze meer bagage inchecken. Het is de volgende maatregel in de wanhopige zoektocht van Schiphol naar oplossingen voor de drukteproblemen, die de groeiambities in de weg staan.

Voorlopig dieptepunt was de meivakantie, toen honderden reizigers hun vlucht misten omdat ze in de rij moesten staan. Een groot aantal van hen diende een claim in tegen Schiphol.

De luchthaven ziet dat steeds minder koffers in het ruim belanden, omdat luchtvaartmaatschappijen hier vaker geld voor vragen. Passagiers kiezen ook voor grote handbagage, onder meer om laptops en tablets tijdens de vlucht bij zich te hebben. Verder ziet Schiphol een toename in het aantal reizigers dat alleen handbagage meeneemt, juist om wachttijden bij het inchecken van bagage te voorkomen.

Een aparte rij voor de 'lichte reiziger' betreft voorlopig een proef (van 1 juli tot eind augustus). 'In alle drie vertrekhallen komt een zo'n rij', bevestigt Schiphol-woordvoerder Paul Weber het nieuws uit De Telegraaf. Hoe groot de tassen precies mogen zijn kan hij niet zeggen. 'We laten medewerkers passagiers uit de rij pikken die volgens ons in aanmerking komen voor de snelle behandeling. Denk mensen met alleen een school-, laptop- of handtas.'

Trolley

Kleine rolkoffers, ook wel trolleys, zorgen niet alleen voor ruimteproblemen in de handbagagevakken, maar nemen ook veel ruimte in bij het wachten in de rij. Verder zitten er vaker laptops en andere elektronica in, en die moeten eruit bij de controle. 'Het is altijd een heel gegraaf', zegt Weber. 'Dit duurt lang, en vaak zitten er dan ook nog vloeistoffen in die niet mee mogen.'

Voor dit tijdrovende proces zoekt Schiphol al langer een oplossing. Eind vorig jaar begon de luchthaven met het testen van een 3D-scanner, waardoor vloeistoffen en elektronica niet uit de tas hoeven.

Niet alleen reizigers manen Schiphol iets te doen aan de problemen die gepaard gaan met de explosieve groei. KLM klaagt al jaren over het beleid van de luchthaven en de capaciteitsproblemen in de terminals. Het aantal passagiers groeide sinds 2010 met bijna 20 miljoen tot 63,3 miljoen per jaar en mag 80 miljoen bereiken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden