Nieuw tv-spotje wil mensen met arbeidsbeperking aan het werk helpen

Wat? Werving voor mensen met arbeidsbeperking
Hoe? Met tv-spotje en een website voor 'wensen'

Maak er werk van

De camera beweegt zich langzaam weg van de wielen van een rolstoel, die 's avonds door een donkere straat rijdt. Langzaam wordt een vrouw in de rolstoel zichtbaar. Ze blijkt een kleine groep mensen te leiden, sommigen in een rolstoel en anderen lopend met een blindenstok. Dat groepje dijt uit tot een menigte van duizenden die zich met vlaggen en geheven vuisten verzamelt voor een kantoorgebouw. Met verschrikte ogen kijkt de directeur door de luxaflex naar de demonstratie. 'Het praten heeft nu lang genoeg geduurd', klinkt de stem van een vrouw boven dreigende muziek. 'Wij willen volwaardig meedoen. Wij. Eisen. Werk.'

Het spotje, dat tot 16 februari dagelijks te zien is op verscheidene tv-zenders, is een lokkertje voor de website Maakerwerkvan.nu. Daar kunnen mensen met een arbeidsbeperking - daarvan zijn er 1,7 miljoen in Nederland - hun wensen voor een baan achterlaten. De website probeert ze vervolgens in contact te brengen met een werkgever die daar wel over wil praten.

Woensdagochtend stonden er al een kleine zestig werkzoekenden met hun verlangens online. Van Miriam die graag als politierechercheur of sociotherapeut aan de slag zou willen tot Miranda, die graag een gesprek wil met tv-producent John de Mol, omdat ze werd afgewezen als kandidaat voor de realityshow Utopia, op SBS 6. Eén gesprek is zelfs al tot stand gebracht.

Opmerkelijk is dat de initiatiefnemer van Maakerwerkvan.nu zich niet wil bekendmaken. Het is naar eigen zeggen een 'onafhankelijke en niet-commerciële organisatie' die de 'boodschap belangrijker vindt dan haar eigen naamsbekendheid'. Die boodschap mocht wat kosten: de campagne heeft circa 570 duizend euro gekost, voor een groot deel in de vorm van gratis reclame.

Helaas heeft de initiatiefnemer niet alle sporen op internet weten te wissen. Wie de eigenaar is van de .nu-domeinnaam is niet bekend, maar de gelijkluidende domeinnamen maakerwerkvan.nl en maakerwerkvan.com behoren toe aan de ideële investeerder Start Foundation in Eindhoven. Wie maakerwerkvan.nl intikt, wordt automatisch doorgesluisd naar de website van de campagne. De slogan van de Start Foundation luidt: 'Maakt er werk van.'

Verder speurwerk naar de regisseur van de tv-spot, de Eindhovenaar Mari Sanders, leidt tot een oproep voor figuranten voor een 'filmpje om mensen met een arbeidsbeperking in een positief licht' te zetten. Die oproep staat op startfoundation.nl/figurant.

Betrapt, geeft directeur Jos Verhoeven van Start Foundation na enig aandringen toe.

De toon op de website ('Stuur jouw wens in') is milder dan die van het tv-spotje ('Wij eisen werk'). Waarom is dat?

'Wat we willen voorkomen, is te hoge verwachtingen te scheppen. Een baan vinden gaat ook om het vinden van de juiste netwerken. Met deze campagne zorgen we dat mensen met een arbeidsbeperking in zo'n netwerk terechtkomen.'

Waarom moest de campagne anoniem gebeuren?

'Acties worden vaak geframed als de initiatiefnemer bekend is. Zoals in: o, het is het UWV, of de gehandicaptenbond. Wij wilden de aandacht niet afleiden van de boodschap.'

Wanneer is de campagne geslaagd?

'Als we vijfhonderd wensen kunnen ophalen en tot ieders tevredenheid gesprekken kunnen arrangeren.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden