Nieuw speeltje voor een onbewezen markt

Met krabbelscherm en simpele games wil Nintendo nieuwe markten veroveren voor zijn draagbare spelcomputers. Er zijn kapers op de kust, zoals Sony....

Als de inwoners van Japan meesters zijn in het verbergen van hun emoties, zoals de reisgidsen over het land beweren, dan is Satoru Iwata een grootmeester. De 'jonge' topman van Nintendo (45) spreekt tijdens een interview in Parijs met een ultieme pokerface over de grootste gok die het bedrijf ooit heeft genomen: de Nintendo DS.

De oppervlakkige toeschouwer ziet in het nieuwe gadget vermoedelijk niet meer dan een variant op de GameBoy. Van deze draagbare spelcomputer verkocht Nintendo de afgelopen vijftien jaar wereldwijd 170 miljoen stuks.

Voor Iwata symboliseert de DS een fundamenteel andere blik op de gamesindustrie. De 45-jarige Japanner wil de consument aan zich binden die computerspellen nu nog beschouwt als iets voor zijn kleine neefje. 'Non-gamers' klinkt het af en toe in de stroom Japanse woorden die Iwata op zijn gehoor afvuurt. En: 'game-verlaters'.

'Sinds 1997 krimpt de traditionele markt voor computerspellen', legt Iwata uit, een dag na de officiële presentatie van het nieuwe apparaat aan de Europese pers. 'Om te overleven, moeten we een breder publiek aanspreken: mensen die tot nu toe games negeren, maar ook de groep die ooit belangstelling had, maar is afgehaakt.'

Er zijn trends die Iwata's zienswijze ondersteunen, zoals de opkomst van de oudere en de vrouwelijke gamer. Zij zetten het in steen gehouwen demografische model van de spelletjeskoper - de 12- tot 19-jarigen - op zijn kop.

Marktvorsers voorspellen een gezonde groei van de markt voor draagbare spelcomputers - tot 2008 elk jaar 14 procent erbij hoort tot de mogelijkheden, zegt Brian O'Rourke van het Amerikaanse bureau In-Stat/MDR.

Volwassenen dragen bij aan die groei, maar de gok die Nintendo neemt noemt O'Rourke riskant. 'Het is een onbewezen markt. Dat staat vast.' De Japanners vertellen hem dat 45 procent van de Gameboys wordt gekocht door volwassenen, maar dat kunnen volgens de analist ouders zijn die hun kroost een portable cadeau doen.

De DS spreekt beide kampen aan, denkt Iwata, zowel de fanatieke gamers als de af-en-toe-spelers. Nintendo wil vooral bij die laatste groep de hardnekkige perceptie bestrijden dat spellen ingewikkeld zijn. 'Voor hen bedachten we een nieuwe manier van spelen.'

Die bestaat uit een dun, inktloos pennetje waarmee de speler figuren en objecten bestuurt op het onderste van de twee schermen op de Nintendo DS. Zo is er een spel waarin de speler op het ene venster met de pen aan een katapult trekt, waarvan de afgevuurde kogels op het andere doel treffen.

Het touch screen (aanraakscherm) biedt ook Pictochat, waarmee bezitters van een DS elkaar draadloos getekende boodschappen kunnen sturen. Volgens Iwata is het vooral deze 'krabbeltaal' die in Japan aanslaat.

Met zijn Gameboy had Nintendo tot voor kort vrijwel een monopolie in draagbare spelcomputers. Door de opkomst van de mobiele telefoon is daar verandering in gekomen. De gsm bevat steeds meer spelletjes, voor een verloren moment in de trein of thuis.

Een nog grotere bedreiging gaat uit van Sony, dat eind vorig jaar de Portable PlayStation (PSP) uitbracht - een Gameboy-imitatie met een opvallend groot beeldscherm, waarop ook videobeelden en muziek zijn af te spelen.

'Sony denkt dat het de markt kan beheersen als zijn apparaten beter beeld en beter geluid bieden', reageert Iwata. 'Maar liefhebbers van muziek zullen een goede mp3-speler kopen, niet een spelcomputer die ook liedjes kan afspelen.' Niet alle draagbare apparaten kun je op één hoop gooien, vindt hij. Op de Parijse persbijeenkomst staken Nintendo-managers de draak met de N-Gage, Nokia's tot games-machine omgebouwde gsm. De Finse fabrikant geeft toe dat de verkoop tegenvalt .

De Europeanen krijgen de DS als laatste in handen, op 11 maart, drie maanden na het debuut in de Verenigde Staten en Japan. 'Dat doet niet af aan het grotere belang dat we aan Europa hechten', stelt Iwata. Het is de snelst groeiende markt voor de Japanners.

Die veranderende houding valt de managers van Nintendo Benelux ook op. 'Iwata komt elke drie maanden naar Europa', constateert een van hen, sinds 1987 in dienst van het bedrijf. 'Zijn voorganger heb ik hier nooit gezien.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden