Nieuw offensief tegen plofkip bij AH en Jumbo

Albert Heijn en Jumbo kunnen een nieuw offensief verwachten tegen het verkopen van plofkip, zo schrijft het AD op de voorpagina. De supermarkten beloofden in een eerder gesloten akkoord een betere leefomgeving voor de kippen, maar Wakker Dier noemt dat een wassen neus.

Nederlandse plofkippen. Beeld ANP

Het akkoord komt erop neer dat de kippen iets meer ruimte en iets meer tijd krijgen om te groeien, voordat ze geslacht worden. 'We hebben de supermarkten een kans gegeven', zegt Sjoerd van de Wouw van Wakker Dier, die vindt dat de supers hier in 2013 niet mee wegkomen. 'Ook de 'nieuwe' plofkip groeit supersnel en blijkt zeer vatbaar voor ziekten.'

De organisatie lanceert morgen een tv-campagne. In de spotjes wordt klanten van Albert Heijn en Jumbo verteld dat de helft van de kippen kreupel was voordat ze werden geslacht en dat ze zijn volgepompt met antibiotica.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.