Nieuw licht op rel in top Schiphol

De strijd tussen Marike van Lier Lels en topman Gerlach Cerfontaine van Schiphol sleept zich ook na het gedwongen vertrek van de operationeel directeur voort....

Zondagavond brachten de commissarissen van Schiphol alsnog een persbericht uit, waarin ze schrijven dat Van Lier Lels weg moest vanwege 'problemen in haar functioneren zowel intern als naar buiten'.

Een paar dagen eerder liet Van Lier Lels weten te zullen strijden voor eerherstel. Zij beloofde daarbij een boekje open te doen over topman Gerlach Cerfontaine. Volgens de commissarissen, die vorige week nog zeiden niets te willen mededelen over het vertrek van Van Lier Lels, betroffen de externe problemen de samenwerking met Air France-KLM, de grootste klant van Schiphol. De raad zegt met deze verklaring een einde te willen maken aan de speculaties en interpretaties die sinds het gedwongen vertrek van Van Lier Lels de ronde doen. Volgens de raad stemt de directie van KLM 'volledig in met deze verklaring'. Vorige week ontkende KLM echter nog met klem te hebben aangestuurd op het vertrek van Van Lier Lels. Een woordvoerder van Schiphol wilde de verklaring van de commissarissen niet toelichten.

Van Lier Lels stapte vorige week zondag onverwacht op, nadat de commissarissen haar hadden gevraagd haar functie neer te leggen. Als reden werd toen opgegeven dat er een verschil van inzicht was ontstaan over het te voeren beleid.

Een woordvoerder van KLM zei gisteren in een toelichting dat Van Lier Lels de luchtvaartmaatschappij op een aantal punten 'niet de ondersteuning heeft gegeven die wij als grootste klant hadden mogen verwachten, onder meer bij het terugdringen van het aantal botsingen van KLM-toestellen met vogels en de bagageproblematiek.'

In het verleden klaagde KLM regelmatig over deze problemen bij Schiphol. De luchtvaartmaatschappij richtte zijn kritiek in de openbaarheid steevast op Cerfontaine, niet op Van Lier Lels.

Een ander pijnpunt is volgens de KLM-woordvoerder de poging van Van Lier Lels vorig jaar om Singapore Airlines als tweede grote gebruiker naar Schiphol te halen. 'Terwijl wij er met Air France juist hard aan werkten om Schiphol te laten uitgroeien tot tweede knooppunt, na Parijs.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden