Niet wéér een kledingkraam

De markt verschraalt. Het aanbod is eenzijdig en nieuwe Nederlanders laten zich er te weinig zien. Een startersproject moet meer diversiteit brengen....

Van onze verslaggeefster Liza Titawano

Waddinxveen De markt ligt er wat treurig bij. Naast de verkoper van telefoonetuis gaapt een gat en ook naast de kledingstand is de plaats leeg. ‘De markt is hier niet veel soeps’, zegt Ingrid Huntink (48), die met haar dochter tussen de kraampjes loopt. ‘Zelfs op een zonnige dag als deze missen er stalletjes en is het aanbod summier.’ Huntink komt daarom niet meer zo vaak op deze markt. ‘Ik ga liever naar de Haagse markt of naar die in Rotterdam, daar heb je tenminste nog wat te kiezen.’

Markten in Nederland missen diversiteit in aanbod en etniciteit. Dat vindt de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH). Hierdoor blijven klanten weg en is de concurrentie met grote winkelketens niet te overtreffen. ‘Om onze toekomst veilig te stellen, moeten we hier iets aan gaan doen’, zegt Henk Achterhuis, voorzitter van de CVAH.

Door met een startersproject beginnende marktkooplui (van wie 35 tot 40 procent van allochtone afkomst is) te ondersteunen in hun werk, wil de vereniging de markt nieuw leven in blazen. ‘Elke ondernemer met een vernieuwende inbreng kan zich voor het project opgeven. Honderdvijftig mensen met de meest verrijkende bijdrage helpen wij de eerste anderhalf jaar met het opzetten van een eigen kraam.’

Achterhuis benadrukt dat het niet gaat om de zoveelste groenteman of dierenspeciaalzaak. ‘Wij richten ons echt op de initiatieven waarin een ondernemer creatief inspeelt op een gat in de markt. Dus een kraam met houten speelgoed of massageartikelen, dát willen we graag zien.’

Het diversiteitplan komt voort uit een samenwerking met Top Focus, een kennisnetwerk voor meer divers talent op de arbeidsmarkt. ‘We doen niet aan positieve of negatieve discriminatie, maar de samenleving verkleurt en daarin kunnen wij niet achterblijven’, zegt Achterhuis.

‘Door nieuwe ondernemers, en dus ook nieuwe Nederlanders, te ondersteunen helpen wij ze de eerste moeilijke periode door. Daarbij krijgen wij vaak te horen dat de consument de markt te eenzijdig vindt. Met meer etnische diversiteit onder de aanbieders, zal ook het aanbod breder worden.’

Clasina Markus (53), eigenaresse van de Goudse stroopwafelstand, gelooft wel in het project. ‘Vroeger had je hier nog een Indonesische kraam, maar die is al een tijdje weg’, zegt Markus, terwijl ze de wafels perst. ‘Zij konden je tenminste nog vertellen dat laos goed is voor de keel en sereh tegen de griep. Met al die kookcursussen van tegenwoordig zijn al dit soort kraampjes wel zo handig. Als je kouseband koopt, moet er wel iemand zijn die je kan vertellen wat je ermee moet doen.’

Toch is het gemis aan multiculturele inbreng volgens sommigen niet het grootste struikelblok voor de markt. Peter van der Pol (47) van Firma Polsok, been- en badmode, heeft al 25 jaar dezelfde kraam en ziet de veranderingen om zich heen. ‘Mensen willen niet meer werken, tenminste niet zo hard als wij dat doen. Je maakt lange dagen en dat in weer en wind. Daar hebben veel mensen geen zin in.’

Volgens Van der Pol kan meer diversiteit op de markt wel helpen, maar het is volgens hem niet genoeg om starters slechts anderhalf jaar te steunen.

‘We leven in een 24-uurseconomie. Als de markt hier open is, dan is iedereen aan het werk. Dat maakt het voor ons lastig geld verdienen. Het zou misschien helpen als we tot later open konden zijn, maar veel mensen gaan toch liever naar de supermarkt. Het is daarom moeilijk hier je handel nog op de rit te krijgen.’

De CVAH gelooft dat de consument juist meer behoefte krijgt aan het sociale aspect van de markt. ‘Alles wordt tegenwoordig geautomatiseerd, tot in de supermarkt aan toe’, zegt Achterhuis. ‘Hierdoor valt de vakkennis van de verkoper weg. De markt kan daar op inspelen door met een divers assortiment en een goede prijs-kwaliteitverhouding, een sociale gelegenheid te bieden om je boodschappen te kunnen doen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden