Niet meer dan e-books en e-readers

Webwinkel Amazon heeft met een zeer beperkt aanbod voet aan wal gezet in Nederland. Het is gissen naar de reden waarom, want het bedrijf houdt zijn kaken op elkaar.

Gerard Reijn
Amazon. Beeld afp
Amazon.Beeld afp

Amazon, de grootste webshop ter wereld, is eindelijk in Nederland neergestreken, maar met een activiteit van niks: e-books verkopen. Daar is nauwelijks een investering voor nodig. Het enige fysieke dat wordt gedistribueerd zijn de Kindle-e-readers en wie die wil kopen wordt omgeleid naar de Duitse webshop van Amazon.

Waarom komt het grote Amazon met zo'n klein webshopje?

Daarop geeft het bedrijf geen antwoord. Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing, wijst erop dat Amazon wordt opgejaagd door het Chinese Alibaba. Amazon heeft de afgelopen jaren al zijn geld in groei gestoken. Bijna overal, zegt Molenaar, was Amazon een voorloper en kon zonder veel moeite de grootste worden. In Nederland zal het ervoor moeten vechten en daarvoor ontbreekt even het geld. Rustig beginnen, later groeien, lijkt het devies.

Waarom wel e-books en geen papieren boeken?

Alweer: het bedrijf geeft geen antwoord. Een theorie is dat Amazon gebruik wil maken van de mogelijkheid om op prijs te concurreren. Met papieren boeken kan dat niet; daarvoor geldt de vaste boekenprijs. In e-books geldt die in principe niet. Daar kan Amazon zich profileren met lagere verkoopprijzen. Boekhandel ECI maakte daarom meteen al bekend zijn e-books voortaan 20 procent in prijs te verlagen.

Maar het grootste deel van de e-books biedt het Amerikaanse e-commercebedrijf aan via een zogenaamde agentuur-overeenkomst. Dat betekent dat de uitgever de consumentenprijs bepaalt en dat de webshop een vast percentage krijgt. Zodat de consumentenprijs vrijwel vast is.

Maar er is wel verschil in prijzen. Dat komt doordat uitgevers een boek in de aanbieding kunnen doen, maar niet alle webshops daar aan meedoen. Zo kost de e-versie van Vraag niet Waarom, van Simone van der Vlugt, bij Bol.com zowel als Amazon 8,99 euro; bij Spreij Boekhandel 14,99.

Hebben consumenten baat bij de komst van Amazon?

Misschien gaat de prijs van een deel van de e-books dalen. Het is wat onvoorspelbaar, omdat Amazon net als Apple zijn eigen systeem voor e-books heeft. Wie een Amazon-reader (Kindle) heeft, kan niet bij Bol.com of Spreij boeken kopen. Terwijl er in Nederland een mooi open systeem is, waar alle Nederlandse e-books voor te koop zijn en dat inwisselbaar is voor alle readers. Behalve de Kindle en Apple.

Waarom wel e-books en geen papieren boeken?

Alweer: het bedrijf geeft geen antwoord. Een theorie is dat Amazon gebruik wil maken van de mogelijkheid om op prijs te concurreren. Met papieren boeken kan dat niet; daarvoor geldt de vaste boekenprijs. In e-books geldt die in principe niet. Daar kan Amazon zich profileren met lagere verkoopprijzen. Boekhandel ECI maakte daarom meteen al bekend zijn e-books voortaan 20 procent in prijs te verlagen.

Maar het grootste deel van de e-books biedt het Amerikaanse e-commercebedrijf aan via een zogenaamde agentuur-overeenkomst. Dat betekent dat de uitgever de consumentenprijs bepaalt en dat de webshop een vast percentage krijgt. Zodat de consumentenprijs vrijwel vast is.

Maar er is wel verschil in prijzen. Dat komt doordat uitgevers een boek in de aanbieding kunnen doen, maar niet alle webshops daar aan meedoen. Zo kost de e-versie van Vraag niet Waarom, van Simone van der Vlugt, bij Bol.com zowel als Amazon 8,99 euro; bij Spreij Boekhandel 14,99.

Hebben de uitgevers baat bij de komst van Amazon?

Amazon is een extra verkoopkanaal. Maar Amazon is ook een partij die graag de voorwaarden dicteert. Het stelde een standaardcontract op voor de Nederlandse uitgevers, in taai Engels.

Volgens media-advocaat Hans Bousie staat in dat contract dat Amazon altijd de hoogste korting van de uitgever krijgt. Bovendien, zegt Bousie, eist Amazon dat een e-book nooit duurder mag zijn dan de goedkoopste papieren versie. Dus prijsdumpen van uitgeversrestanten wordt voor uitgevers linke soep. Grote uitgevers hebben ongetwijfeld afgedongen op die regels, maar de kleintjes waarschijnlijk niet.

Amazon behandelt contractpartners niet als gelijken. 'De laatste contractwijziging werd gewoon medegedeeld', zegt Bousie. 'Wie binnen twee weken niet reageerde, werd geacht in te stemmen.'

Het doet denken aan de strijd die Amazon voert tegen het Amerikaanse uitgeefconcern Hachette: boeken van Hachette werden eenvoudig niet meer op Amazon.com gezet, omdat de twee een conflict hadden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden